Premium

Google belooft transparanter systeem voor online advertenties

Een interview over hoe Google topics ontwikkelt om de interesses van websitebezoekers te meten. Externe cookies zullen verdwijnen.

David Temkin
Afbeelding: Google

Google wil de online advertentiemarkt privacyvriendelijker maken met topics, een interest based-advertentiesysteem dat werkt zonder cookies. Wanneer topics precies beschikbaar komt, is nog niet duidelijk. Google ontwikkelt de technieken in samenspraak met partners en consument. In gesprek met een handvol media, waaronder Adformatie, geeft David Temkin meer informatie. Temkin is Google’s directeur op het gebied van Ads Privacy & User Trust.

Advertentie
advertisement

Steeds meer browsers blokkeren third party cookies, waardoor cross-site tracking lastig tot onmogelijk wordt. Onder meer Safari, Firefox, Brave en Edge doen dit. Google kiest een andere en naar eigen zeggen betere weg door third party cookies in zijn Chrome-browser te vervangen door privacybewuste API’s. Temkin herhaalt nog maar eens Google’s doel: de consument meer privacy geven en tegelijkertijd een levendig en gezond ecosysteem creëren. Een ecosysteem voor onder andere de advertentie industrie, die de consument gepersonaliseerde reclames voorschotelt om zoveel mogelijk kliks en inkomsten te genereren.

Topics verwijderen

Google wil minder details van het surfgedrag van de consument aan adverteerders verstrekken en in plaats daarvan zogeheten topics delen. De topics zijn de API’s waar Google op doelt en worden samengesteld aan de hand van de websites die de consument bezoekt. Wie in een paar dagen allerlei sportwebsites bezoekt om artikelen over honkbal en voetbal te lezen, kan verwachten dat Google een topic ‘sport’ aanmaakt en dit doorgeeft aan adverteerders. Zij kunnen vervolgens honkbalreclames laten zien, zonder dat ze persoonlijke informatie over de consument te weten komen.

Google topics impressie
Zo kan het venster voor het beheren van topics eruit komen te zien. Afbeelding: Google

Google ontwikkelt topics en wil een testversie van de functie eind maart uitbrengen voor adverteerders en ontwikkelaars. Eind dit jaar moet er een versie voor consumenten uitkomen. Consumenten die de Chrome-browser gebruiken, kunnen ‘op termijn’ inzien welke topics Google hanteert. Dat worden er maximaal vijf, zegt het techbedrijf. Het wordt ook mogelijk om topics te verwijderen via een ‘gebruiksvriendelijk venster in de browser.’

Op de vraag van Adformatie wat er gebeurt als de consument om welke reden dan ook één of meerdere topics verwijdert, antwoordt Temkin dat de adverteerder er dan geen toegang meer tot heeft en de browser nieuwe topics gaat samenstellen via het internetgedrag. ‘De topics gaan sowieso variëren’, zegt hij. ‘Ons online zoekgedrag wisselt per week, dus topics bewegen met de gebruiker mee.’ Google maakte bij de aankondiging van topics bekend een topic drie weken te gaan gebruiken, waarna deze de prullenbak in gaat.

Wie geen gebruik wil maken van topics, kan de functie – eveneens ‘op termijn’ – uitschakelen in Chrome. Wanneer precies is nog niet duidelijk. Dat wordt later bekendgemaakt.

Onafhankelijke toezichthouder

De topics-functie maakt onderdeel uit van Google’s Privacy Sandbox-initiatief om het internet privacyvriendelijker te maken zonder dat online advertenties aan effectiviteit verliezen. Zo maakte het bedrijf in februari bekend aan nieuwe advertentiemethoden voor zijn Android-besturingssysteem te werken. Sommige technische voorstellen onder de Privacy Sandbox-paraplu kunnen op aandacht rekenen van mededingingsautoriteiten. Zo leverde onder meer de Competition and Markets Authority (CMA) uit het Verenigd Koninkrijk scherpe feedback, die Google heeft overgenomen en juridisch bindend heeft vastgelegd. De CMA gaf daarna goedkeuring voor Privacy Sandbox en zegt de voortgang van het initiatief nauwlettend te blijven volgen.

Google pleit zelf ook voor onafhankelijke controle op zijn technische vernieuwingen voor de online advertentiemarkt. Er komt op wereldwijd niveau een onafhankelijke toezichthouder op Privacy Sandbox, aldus Temkin. Op de vraag van Adformatie hoe die toezichthouder gaat werken, antwoordt Temkin dat er een toezichthouder komt die de technische kennis heeft om Google daadwerkelijk te controleren. Hij of zij krijgt toegang tot Google’s systemen en kan rechtstreeks schakelen met onder meer de CMA. Wie de toezichthouder wordt, blijft vooralsnog onduidelijk.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden
Advertentie