Premium

Google werkt aan nieuwe advertentiemethoden voor Android-apps

Google zegt de privacy van gebruikers beter te gaan waarborgen, zonder dat adverteerders erop achteruit gaan. Zo moet dat gebeuren.

Google ontwikkelt nieuwe advertentiemethoden die de privacy van Android-gebruikers ten goede moeten komen. Eind dit jaar start een test, meldt het bedrijf. De striktere advertentiemogelijkheden maken deel uit van Google’s Privacy Sandbox, die ook in ontwikkeling is voor het web.

Google presenteert de Privacy Sandbox voor Android in een blogpost en spreekt van een eerste stap die onderdeel uitmaakt van een meerjarenplan. Vanaf vandaag kunnen Android-appontwikkelaars Google’s technische plannen inzien en er feedback op geven. Later dit jaar moeten er technische bèta’s voor ontwikkelaars uitkomen, gevolgd door een echte bèta aan het einde van het jaar. Volgend jaar gaat Google de test uitbreiden.

Advertentie
advertisement

Privacy en effectief adverteren

Wereldwijd gebruiken honderden miljoenen mensen smartphones en tablets waar Google’s Android-software op geïnstalleerd is. Google heeft de afgelopen jaren maatregelen genomen die de privacy van de gebruiker verbeterd hebben maar zegt verder te willen gaan. Daar komt de Privacy Sandbox om de hoek kijken. Doel van deze set maatregelen is de balans vinden in de combinatie van user privacy by default en een systeem dat effectief adverteren in (gratis) Android-apps en -games mogelijk maakt. ‘Een technisch probleem dat moeilijk op te lossen is’, zegt Android Security & Privacy-topman Anthony Chavez in gesprek met media waaronder Adformatie.

Nieuwe API's

Toch denkt hij dat de Privacy Sandbox de oplossing is. Voor appontwikkelaars komen er nieuwe API’s – een application programming interface – die niet leunen op cross party identifiers en minder gebruikersdata delen met externe partijen. Volgens Google kunnen adverteerders via die API’s gepersonaliseerde advertenties tonen aan gebruikers, gebaseerd op vorige interacties en zogeheten topics. Alle appontwikkelaars moeten op termijn gaan voldoen aan de nieuwe API-regels. Google noemt geen harde overgangsdatum, wel dat het bestaande advertentieplatformfuncties nog minimaal twee jaar blijft ondersteunen en op tijd van zich laat horen als er veranderingen aankomen.  

Feedback van de industrie

Google belooft ook nauw te gaan samenwerken met ‘de hele industrie’ om ‘interactie en feedback’ te verzamelen en zijn Privacy Sandbox-plannen zo te optimaliseren voor gebruikers, app- en gameontwikkelaars en adverteerders. In de perspresentatie deelt Google laaiend enthousiaste quotes van onder meer Snap (van Snapchat), Duolingo, Rovio en Activision Blizzard. Allen zeggen veel waarde te hechten aan de privacy van hun app- of gamegebruikers en de ontwikkeling van Privacy Sandbox daarom toe te juichen.

Google doet verder de belofte dat het geen partijen gaat voortrekken en dat ontwikkelaars gebruik kunnen blijven maken van first party data. Steeds meer organisaties zetten in op het vergaren en inzetten van first party data, oftewel data in eigen beheer en zonder afhankelijk te zijn van advertentiepartners.   

Google wil fingerprinting tegengaan

Ook onderdeel van Privacy Sandbox zijn technische veranderingen die covert tracking tegengaan, aldus Google. Er komen daarom nieuwe SDK’s – een software development kit – die onder meer fingerprinting tegengaan. Fingerprinting is een techniek om gebruikers zo nauwkeurig mogelijk te volgen en gaat verder dan cookies. De maatregelen tegen covert tracking volgen ‘in de toekomst’, aldus Chavez. Alle Privacy Sandbox-veranderingen staan overigens los van Android 13, de nieuwe Android-versie die later dit jaar uitkomt. De technische wijzigingen lijken hiermee ook naar oudere Android-versies te komen.

Sneer naar Apple

Google deelt ook een sneer uit aan Apple, dat met iOS een concurrerend mobiel besturingssysteem aanbiedt. Google verwijst in zijn perspresentatie naar kritische mediaberichtgeving over Apple’s strategie en schrijft in zijn blogpost dat ‘andere platformen bestaande advertentietechnieken gebruikt door ontwikkelaars en adverteerders botweg verboden hebben’.

Apple laat zijn honderden miljoenen iPhone- en iPad-gebruikers sinds april vorig jaar met één klik aangeven of zij gevolgd willen worden voor advertentiedoeleinden. Onderzoeksbureaus claimen dat meer dan negentig procent van de gebruikers dit weigert. Appontwikkelaars kunnen gebruikers daarom minder goed volgen, tonen minder relevante reclames en verdienen zo minder geld. Apple’s advertentiewijzigingen kostten grote appontwikkelaars zo al meer dan 315 miljard dollar, schreef Adformatie laatst. Volgens Google kan de aanpak van zo’n ‘ander platform’ uiteindelijk ‘erge gevolgen hebben voor de privacy van gebruikers en verdienmodellen van ontwikkelaars’.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden
Advertentie