Premium

Google-gebruikers kunnen vanaf nu hun advertentievoorkeuren aanpassen

De eerder aangekondigde My Ad Center-functie is vanaf vandaag te gebruiken en krijgt meer functies.

Een uitsnede van Google's My Ad Center-hub
Afbeelding: Google

Google maakt My Ad Center beschikbaar, een set functies die de Google-gebruiker meer controle geeft over wat voor typen advertenties hij wel of niet wil zien. My Ad Center werd medio mei aangekondigd en zou 'eind dit jaar' uitkomen. De set privacyfuncties werkt ook per direct in Nederland en in het Nederlands.

De gebruiker ziet - mits ingelogd met zijn Google-account - My Ad Center als een overzichtspagina met tabbladen die topics weergeven. Die topics zijn advertentiecategorieën, door Google samengesteld aan het hand van het internetgedrag van de gebruiker. De gebruiker kan via knoppen met plus- en min-iconen aangeven of hij meer of minder advertenties in categorieën wil zien (zie onderstaande foto). De overzichtspagina geeft ook aan in welke merken en gevoelige categorieën (waarover later meer) de gebruiker geïnteresseerd is. Via de pagina kan de gebruiker ook met een paar klikken aangeven of hij via Google wel/geen gepersonaliseerde reclames wil zien. 

Google My Ad Center
De gebruiker kan bijvoorbeeld aangeven dat hij minder advertenties over fitness wil zien Afbeelding: Google
Google My Ad Center
Zo bepaalt de gebruiker dat hij geen advertenties over alcohol wil zien Afbeelding: Google

Personalisatie levert geld op

Op de My Ad Center-overzichtspagina ziet de gebruiker ook welk advertentieprofiel Google hanteert. Zo toont de pagina de leeftijdsgroep en het geslacht van de gebruiker en de taal waarin advertenties getoond worden. Ook deze instellingen zijn aan te passen. 

Voor Google is de lancering van My Ad Center een grote stap, zo maakt het bedrijf duidelijk. Gebruikers krijgen meer controle over welke typen advertenties zij wel en niet willen zien. En dat is ook een win voor Google, dat zijn gebruikers via My Ad Center beter leert kennen. Wie via de overzichtspagina zijn interesses bijschaaft om nuttigere reclames te krijgen, geeft Google immers ook meer informatie. Het bedrijf kan dus beter passende advertenties tonen, wat adverteerders blij stemt omdat gepersonaliseerde reclames vaker aangeklikt worden.

Meer controle over gevoelige advertentiecategorieën

Naast de introductie van My Ad Center lanceert Google ook drie nieuwe functies om gebruikers meer controle over hun privacy te geven. Deze drie veranderingen hangen ook samen met My Ad Center. Allereerst kunnen gebruikers vanaf nu aangeven dat zij minder advertenties willen zien in vijf gevoelige categorieën in Google Search en Google Discover (een nieuwsoverzicht op onder andere smartphones). Voorheen werkte de instelling - in mei aangekondigd - alleen op YouTube en Display. De gevoelige advertentiecategorieën blijven hetzelfde: alcohol, daten, gokken, zwangerschap en ouderschap en gewichtsverlies. 

Google start ook nieuwe adverteerderspagina's. Gebruikers zien op een pagina welke advertenties de adverteerder in de afgelopen dertig dagen verspreid heeft. 

Tot slot krijgt My Ad Center meer functies waarmee de gebruiker kan bepalen welke Google-verzamelde data gebruikt mag worden voor gepersonaliseerde advertenties. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie