Meta betaalt Reels-makers voortaan op basis van kijkers in plaats van advertentie-omzet

Het nieuwe verdienmodel geldt voor Facebook Reels en straks ook Instagram Reels.

Meta, het bedrijf achter Facebook en Instagram, verandert de manier waarop creators inkomsten kunnen halen uit hun Reels-video's op de twee platformen. Creators krijgen voortaan door Meta uitbetaald op basis hoeveel mensen hun Reels bekeken hebben. Voorheen betaalde Meta creators op basis van de advertentie-omzet per video. Dit verdienmodel is twee maanden geleden 'gepauzeerd', maar komt dus niet terug.

Nieuw verdienmodel moet logischer zijn

Reels op Facebook en Instagram tonen al advertenties. Dat worden er meer, schrijft Meta in een blogpost. Bovendien kunnen vanaf nu 'duizenden' creators meedoen aan het nieuwe verdienmodel voor Facebook Reels. Een test met het verdienmodel voor Instagram Reels moet in de komende weken starten. 

Meta schrijft daarnaast te blijven werken aan het verbeteren van de Reels-advertentie-ervaring voor adverteerders. Dat is ook in het belang van de techreus, want Reels leveren veel engagement van kijkers op maar relatief weinig inkomsten. Een klacht die ook uitgesproken is door creators, en herkend is door Meta. Het bedrijf schrijft dat zijn eigen ad-inventory de advertentieprestaties van Reels voor creators negatief kan beïnvloeden. Mogelijk speelt dit sentiment mee in Meta's keuze om het nieuwe verdienmodel te baseren op kijkersaantallen in plaats van advertentie-omzet.

Hoeveel creators kunnen verdienen via het nieuwe programma is vooralsnog onduidelijk. Het oude programma, dat in 2021 startte, beloofde creators in eerste instantie maximaal 35 duizend dollar per maand maar verlaagde de bedragen vorig jaar fors. Meta zegt tegenover Engadget te streven naar consistente betalingen, maar voegt toe dat de bedragen per creator kunnen verschillen.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie