Nu grote adverteerders X boycotten, richt het socialmediabedrijf zich op het mkb

X bevestigt dat het voorheen weinig aandacht had voor het mkb, maar zich er nu met partners op wil focussen.

Twitter heet nu X
Afbeelding: Shutterstock

Socialmediaplatform X wil meer advertenties verkopen aan midden- en kleinbedrijven (mkb). Dat plan was er al langer, maar heeft prioriteit gekregen nu steeds meer grote bedrijven hun advertentiebudgetten voor X gepauzeerd hebben. Reden voor het boycot is de steunbetuiging van X-eigenaar Elon Musk aan antisemitische berichten.

Afhakende adverteerders

Sommige merken stopten in de weken voor die steunbetuiging al met adverteren op X omdat ze erachter kwamen dat hun advertenties bij naziberichten geplaatst werd. De antisemitische steunbetuiging van Musk was voor andere grote bedrijven, waaronder Apple, Disney en Walmart, de druppel om hun advertentiegelden naar X te bevriezen. Musk reageerde daar vorige week woedend op. Hij beschuldigt de grote adverteerders van chantage en zegt dat X failliet kan gaan door het boycot. 'Go fuck yourself', riep hij tijdens een interview verwijzend naar afhakende adverteerders.

Mkb ter compensatie

Door het wegvallen van grote advertentiebudgetten moet X op zoek naar andere inkomstenbronnen. Eén daarvan is het verkopen van advertenties aan het mkb. X had vanuit advertentieoogpunt jarenlang nauwelijks oog voor het mkb, bevestigt het bedrijf doodleuk in gesprek met The Financial Times. Nu wil het socialmediaplatform zijn omzetdaling op zijn minst deels compenseren door het mkb meer te laten adverteren. Omdat X die kennis niet volledig zelf beheerst, gaat het voor deze tak samenwerken met partijen als het Amerikaanse JumpCrew. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie