Premium

Ondertussen bij... Verve, het nieuwe Vruchtvlees

Digitaal designbureau Vruchtvlees gaat verder als Verve. Met de rebranding zet het bureau de volgende stap richting internationale groei.

Roman Stikkelorum: 'Met onze groeiende ambities en een toenemende focus op internationale klanten, is het tijd om de volgende stap te zetten.'
Jordi Huisman

Digitaal designbureau Vruchtvlees heeft vanwege internationale ambities besloten om door te gaan als Verve. 'Vruchtvlees' was lastig uitspreken voor buitenlandse klanten en Verve omvat direct de werkwijze van het bureau: iets met veel verve, enthousiasme en expertise ondernemen, stelt mede-oprichter Roman Stikkelorum. 'We willen één van de beste branding agency’s ter wereld worden.'

Waarom deze naamsverandering?

‘Met onze groeiende ambities en steeds meer internationale klanten, is het tijd om de volgende stap te zetten. Met de naam 'Verve' komen onze ambities en bedrijfscultuur samen. Iets ‘met verve’ doen, is met enthousiasme en expertise ondernemen. Ook spreekt de nieuwe naam meer tot de verbeelding voor klanten in binnen- en buitenland. Vruchtvlees paste niet langer bij ons en dat is over de grenzen ook onhandig, qua uitspraak. We willen een van de internationale topspelers worden op het gebied van branding. Daar horen grotere internationale projecten bij.'

Verandert jullie propositie ook?

'Jazeker: het bouwen van Levende Merken, Living Brands. In dit digitale tijdperk ontmoet je een merk op meer manieren dan ooit. Van verpakking tot Google Review en van Instagram tot klantenservice. Om als merk te overleven, moet je opvallen en aanpassen. Verve daagt merken uit om verder te denken dan hun logo en te investeren in een merksysteem. Een dynamisch merk opgebouwd vanuit de kern past zich snel aan de steeds veranderende behoeften van de consument aan.'

Is dat ook hoe jullie zelf werken?

'Ja, Verve werkt zelf ook op adaptieve wijze. We hanteren een holistische aanpak en werken vanuit een design- technisch en strategisch perspectief. Digitaal denken zit in ons dna. Op die manier zorgen we altijd voor een agile branding proces - of dat nu lokaal is of op afstand. En zelf zijn we ook een Levend Merk. We blijven onszelf uitdagen met grotere projecten en talent. Als bureau kijken we ernaar uit om merken naar een nog hoger niveau te tillen door te vertrekken vanuit hun kern. 

We zijn een international branding agency en geloven in de kracht van merken bouwen. We doen dat met een team van mensen die zijn opgegroeid met internet. Die begrijpen goed hoe de digitale wereld werkt. De awards die we de afgelopen jaren hebben gewonnen bewijzen dat onze strategie werkt en daar zijn we best trots op.'

Een holistische aanpak en Living Brands. Dat klinkt bijna spiritueel. 

Lachend: 'We zien het merk als één geheel. Product, branding en marketing gaan hand in hand. Merkidentiteit wordt vaak alleen benaderd vanuit de marketingkant, maar wij beginnen met het product zelf. Het gevoel en de tone of voice van het merk vertalen we naar de identiteit. Dat wordt samengevoegd tot één geheel. De filosofie van Living Brands komt daar ook vandaan: in digitale tijdperk verandert alles dagelijks. Je moet daarom flexibel zijn en kunnen meebewegen. We geloven niet in de fysieke en digitale wereld, maar zien dat als één wereld. En wij zijn ervan overtuigd dat moderne merken dat ook als één geheel zouden moeten zien.'

Onderscheiden jullie je daarmee?

'Ik denk het wel. We hebben een digitale no nonsense-mentaliteit, komen snel tot de kern en gaan voor uitgesproken werk dat bij de klant past. We willen uitvergroten wat goed is, wat het merk bijzonder en onderscheidend maakt. Om dat te bereiken hoef je niet per se harder te schreeuwen, maar wel duidelijk te articuleren.'

We willen uitvergroten wat goed is, wat het merk bijzonder en onderscheidend maakt. Om dat te bereiken hoef je niet per se harder te schreeuwen, maar wel duidelijk te articuleren.
Roman Stikkelorum
Waarin is Verve anders dan Vruchtvlees?

'Sinds de oprichting 14 jaar geleden zijn onze ambities meegegroeid. Waar we eerder nog bekend stonden om het vernieuwend literair magazine Das Magazin, werden dat al snel innovatieve platformen voor Nederlandse spelers als Literatuurmuseum en Dutch Design Week gevolgd door steeds meer internationale scale-ups als Miro. We doen inmiddels grotere projecten voor internationale spelers, maar in de kern blijven we hetzelfde. Met een nieuwe naam banen we de weg vrij om ons nog meer op internationale en digitale merken te focussen.'

Er zijn veel maatschappelijk veranderingen gaande en merken zijn zich steeds meer bewust van de impact daarvan. Ze moeten een mening hebben en zich durven uitspreken.
Roman Stikkelorum
Voor wie werken jullie?

'Verve werkt samen met grote merken als Miro, Squla, ANP. en KRO-NCRV en blijft ook in de toekomst samenwerken met klanten met een ambitieuze mindset.

Voor ANP hebben we bijvoorbeeld een nieuwe merkstrategie en architectuur ontworpen. Waar staat het ANP nou echt voor? Hoe moeten alle dochterbedrijven samen tot een sterker geheel maken? Op die vragen wilden we antwoord geven. We zijn heel erg naar de kern gegaan. Waar staat ANP voor, wat is het unieke? Dat is feitelijk nieuws, daar draait de hele nieuwe merkidentiteit om.

We geloven in lange termijn relaties en vinden het belangrijk om iets moois op te bouwen en partnerships aan te gaan.'

Verve
De founders van Verve. V.l.n.r.: Michael Danker, Roman Stikkelorum, Rindor Golverdingen
Welke ontwikkelingen zien jullie in de markt?

'Branding wordt steeds belangrijker voor tech-bedrijven. Veel van die bedrijven hebben het nu pas door hoe belangrijk het is om te investeren in een duurzame relatie met het publiek, daar zijn ze traditioneel minder op gefocust. Investeren in je merk wordt heel belangrijk. En als het gaat over die Living Brands: dat is een trend die al een tijdje gaande is: merken die zich steeds meer bewust zijn van de wereld om hen heen, maar niet alleen maar iets roepen. Walk the talk is het motto: geen woorden, maar daden. Daar heb je niet alleen een campagne voor nodig, maar je gaat als merk echt je steentje bijdragen. Er zijn veel maatschappelijk veranderingen gaande en merken zijn zich steeds meer bewust van de impact daarvan. Ze moeten een mening hebben en zich durven uitspreken, dat zien we ook bij onze klanten terug. Vanuit je kernwaarden vertrekken en ergens voor staan, eigenlijk is dat de puurste vorm van branding.

Verder heeft Covid natuurlijk een shift veroorzaakt als het gaat om werken op afstand: we deden al veel voor klanten die we nooit hadden ontmoet, maar nu is dat heel normaal geworden. En omdat je locatie er minder toe doet, heb je plotseling een veel groter bereik. Dat maakt internationaal werken stukken makkelijker.'

Veel tech-bedrijven hebben het nu pas door hoe belangrijk het is om te investeren in een duurzame relatie met het publiek, daar zijn ze traditioneel minder op gefocust.
Roman Stikkelorum
Wat is de ambitie voor de komende tijd?

'We willen één van de beste branding agency’s ter wereld worden. Daarvoor willen we meer impact en bereik hebben en groeien als agency. We zijn nu met ongeveer dertig man en daar gaan we dit jaar tien mensen aan toevoegen. We zijn dus al hard aan het groeien. Vorig jaar was ons beste jaar ooit, we zijn gezegend dat we geen last hebben gehad van de coronacrisis. De digitale hoek heeft natuurlijk ook een nog radicalere omslag gemaakt naar digitalisering.

We willen op korte termijn nog veel meer over de grenzen gaan kijken en daarnaast werken we nog altijd met heel veel plezier voor leuke Nederlandse merken. Wie onze klanten zijn, maakt ook niet uit: als merken maar ambitieus zijn.'

Ondertussen bij...

Adformaties rubriek 'Ondertussen bij...' - waarin (digitale) bureaus in de schijnwerpers worden gezet, wordt nieuw leven ingeblazen. Verve bijt het spits af. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie