Premium

Salesforce maakt Slack slimmer met ChatGPT en steekt 250 miljoen dollar in AI-startups

De softwarereus lanceert ook Einstein GPT, kunstmatige intelligentie die zelf content genereert in een CRM-systeem.

Softwaregigant Salesforce lanceert nieuwe software die leunt op kunstmatige intelligentie om zijn diensten slimmer te maken. Een ChatGPT-app voor Slack moet de zakelijke berichtendienst efficiënter maken, waar Einstein GPT uiteenlopende content genereert in de CRM-cloudomgeving van Salesforce. Beide vernieuwingen zijn ontwikkeld in samenwerking met OpenAI, het bedrijf dat vooral bekend is van het populaire taalmodel GPT. 

Salesforce start verder ook een fonds van 250 miljoen dollar waarmee het wil investeren in veelbelovende startups die zich bezighouden met kunstmatige intelligentie.

Slack

Slack - onlangs ingelijfd door Salesforce - krijgt er een ChatGPT-app bij die te integreren is in de berichtendienst. Eenmaal geactiveerd kan de gebruiker de app bijvoorbeeld vragen om samenvattingen van gesprekken te tonen. De software moet zoekopdrachten rondom projecten en topics ook vereenvoudigen en kan conceptberichten opstellen aan collega's en klanten.

Salesforce benadrukt dat de (klant)data die door de ChatGPT-app gaat, niet gebruikt wordt om het taalmodel van OpenAI verder te trainen. In een presentatie geeft Salesforce ook aan dat OpenAI zelf al lange tijd Slack gebruikt om te communiceren met collega's en klanten. En dat OpenAI zijn eigen software en kennis gebruikt heeft om samen met Salesforce Slack slimmer te maken.

Slack-gebruikers kunnen niet direct met de ChatGPT-app aan de slag. Zij moeten zich aanmelden voor een wachtlijst.

Einstein GPT maakt zelf code en meer

Salesforce lanceert ook Einstein GPT, software die via kunstmatige intelligentie zelf uiteenlopende typen content kan genereren in de CRM-technologie. Klanten kunnen hun data koppelen aan de modellen van OpenAI of een eigen model. Vervolgens kan Einstein GPT bijvoorbeeld gepersonaliseerde e-mails opstellen die salesmedewerkers naar hun contacten kunnen sturen. Ook kan de software specifieke antwoorden opstellen die klantenservicemedewerkers kunnen sturen aan klanten en code genereren voor softwareontwikkelaars. 

Lees ook: 7 creatieven geven hun mening over beelden die door AI zijn samengesteld

Marketeers krijgen met Einstein GPT toegang tot slimme software die zelf content genereert om de campaign response rates te verhogen, aldus Salesforce. De slimme software kan volgens Salesforce ook helpen om klantinteractie via e-mail, web, mobile en advertising aan te jagen. Het bedrijf weet zelfs zeker dat Einstein GPT 'elke vorm van klantcontact gaat veranderen met generatieve AI.'

Honderden miljoenen voor startups

Om die uitspraak kracht bij te zetten, gaat Salesforce ook flink investeren in startups die zich bezighouden met generatieve AI. Salesforce Ventures, de investeringstak van het bedrijf, maakt 250 miljoen dollar vrij om te investeren in startups 'met een hoog potentieel' en om het startup-ecosysteem aan te jagen. Tegelijkertijd toont Salesforce zich een voorstander van een open ecosysteem, benadrukt Clara Shih (ceo service cloud bij Salesforce). 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie