Premium

MediaMonks fuseert met Duitse automotive-specialist Staud Studios

'Het bureau wordt het wereldwijde epicentrum van expertise voor mobiliteit binnen MediaMonks', zegt Victor Knaap.

MediaMonks wil met de fusie in Duitsland een sterk front van content, data en digitale media opbouwen, waarin Staud’s automotive expertise wordt ingezet op wereldwijd niveau. 

Staud Studios, een high-end creatief productiebureau gespecialiseerd in de automotive industrie, gaat fuseren met MediaMonks, de content-tak van S4Capital. MediaMonks wil met de fusie in Duitsland een sterk front van content, data en digitale media opbouwen, waarin Staud’s automotive expertise wordt ingezet op wereldwijd niveau. De basis van MediaMonks in Europa wordt met de fusie bovendien uitgebreid.

De afgelopen 35 jaar werkte Staud Studios voor vrijwel ieder automerk ter wereld en heeft het zich ontwikkelt tot een full-service marketing oplossing, gespecialiseerd in het maken van connected experiences in de customer journey. Volgens Pascal Staud, die het bureau samen met zijn broer overnam van hun vader, ziet het bureau 'ongelofelijk veel vraag voor verandering in de automotive markt'. Staud: 'Met een specifieke vraag naar direct-to-consumer modellen, gepersonaliseerde interacties, en schaalbare digitale en 3D ervaringen. Als de ‘Global Mobility Hub’ van MediaMonks zullen we relevante vaardigheden toevoegen aan onze bestaande services, om zo onze klanten nog beter te helpen in hun transformatie-activiteiten.'

The MarCom Engine

De fusie volgt op het bouwen van een nieuw netwerk van bureaus, The Marcom Engine. Vorig jaar werd bekend dat BMW Group zijn Europese marketingactiviteiten voor ‘huismerk’ BMW en Mini omgooide en deze onderbracht in de aparte bureau-unit, waarin MediaMonks de centrale spil is. Het systeem dat BMW Group wil optuigen is gericht op analyse van klantgegevens, geautomatiseerde productie en levering van communicatiemedia, digitale media en ondersteuning voor e-commerce. 

MediaMonks-ceo Victor Knaap: 'Wij zijn aangewezen om het grootste automotive project van Europa te bouwen. Dat is dus een belangrijke reden voor de fusie geweest. Staud Studios zal een belangrijke speler worden in de MarCom engine oplossing voor BMW en MINI. Hun expertise in automotive zie je nergens anders - vanaf nu zullen Pascal en zijn team in Stuttgart het wereldwijde epicentrum van expertise zijn voor mobiliteit binnen MediaMonks. Bovendien is er veel aandacht voor automotive, die markt is heel erg in beweging. De digitalisering is daarin enorm belangrijk. Werden autocommercials vroeger alleen maar gefilmd, nu gebeurt er veel meer in 3D. Dealers die dingen configureren, klanten die een auto customizen. Wij zijn heel goed in digitaal, maar Staud heeft wel echt die specialistische expertise in huis.'

Regelgeving

Knaap benadrukt dat ieder land in Europa een eigen regelgeving heeft wat betreft advertising op het gebied van automotive. 'Zo mogen er bijvoorbeeld in Engeland geen kinderen op de achterbank en zijn er in Frankrijk weer andere regels. Die kennis is heel erg specifiek. Niet ieder bureau kan zomaar een autocommercial doen. Daar bovenop komt nog dat het om de hele customer journey gaat: de after sales, de folders. En met de jarenlange ervaring van Staud zitten we bij hen dus wel goed.'

Met de fusie versterkt MediaMonks, onderdeel van Martin Sorrell's reclame-imperium S4 Capital, zijn automotive-vaardigheden en de aanwezigheid in Duitsland, de twee na grootste reclamemarkt in Europa. Met de fusie slaat MediaMonks, waar in Europa inmiddels zo'n 1000 mensen werken, dus twee vliegen in één klap, zegt Knaap. 'Waar we altijd naar kijken is: zijn we nog niet actief in een land en missen we een expertise? We waren best licht in Duitsland dus dit brengt die twee dingen samen.'

Lees ookBMW Group gooit Europese marketing om, MediaMonks krijgt een centrale rol
Lees ookMediaMonks breidt uit naar Duitsland, komt met creatieve hub

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie