Premium

TikTok ligt weer onder vuur, wat kunnen merken doen?

Weer lijkt TikTok de veiligheid van gebruikers niet te kunnen waarborgen. Wat moet er gebeuren? En wat kunnen merken doen?

TikTok heeft opnieuw voor opschudding gezorgd. Na de dood van twee jonge gebruikers slaat de Nederlandse Stichting Onderzoek Marktinformatie alarm: om de veiligheid van gebruikers te waarborgen moeten Nederlandse en Europese toezichthouders nu ingrijpen, zegt de club. Intussen weten ook steeds meer merken hun weg naar de app te vinden. Welke gevolgen heeft dit voor brand safety? En moeten merken nog wel actief wíllen zijn op de geplaagde filmpjesapp?

Advertentie
advertisement

Er is vooral veel te doen om de leeftijdscheck die TikTok hanteert. Volgens SOMI zou die check - van 13 jaar - TikTok makkelijk te omzeilen zijn. Het is niet de eerste keer dat de app onder vuur is komen te liggen. Critici menen dat TikTok te veel gegevens opslaat, die via moederbedrijf ByteDance bij de Chinese overheid terecht zouden komen. De app heeft het om die reden vooral in de VS zwaar te verduren.

Onlangs werd duidelijk hoe populair TikTok nu echt is. Onderzoeker Apptopia meldde dat TikTok wereldwijd de meest gedownloade app van 2020 was. Zeker 850 miljoen mensen hebben de app volgens de cijfers op hun telefoon of tablet gezet. 

Met de Facebook-boycot nog vers in ons geheugen - vorig jaar trokken honderden merken, voornamelijk in de VS, hun advertenties van het platform terug omdat Facebook te weinig zou doen aan nepnieuws en hatelijke content - rijst nu de vraag of er niet opnieuw actie moet worden ondernomen, dit keer om van TikTok een veiligere omgeving te maken.

Moderators

In een reactie zegt TikTok er veel aan te doen om de veiligheid van jonge gebruikers te garanderen. Zo zouden accounts van gebruikers tussen de 13 en 15 jaar oud standaard op privé worden gezet en kunnen onbekenden hun video's niet automatisch zien. Moderators weren daarnaast ongepaste video's en gebruikers kunnen aanstootgevend materiaal rapporteren, zo verweert het bedrijf zich tegen de kritiek. 'Bij TikTok is de veiligheid van onze gemeenschap, in het bijzonder onze jongere gebruikers, onze prioriteit', aldus een woordvoerder.

'We nemen ook de naleving van de toepasselijke wet- en regelgeving inzake gebruikersveiligheid en gegevensbescherming, waaronder de GDPR (General Data Protection Regulation, red.), zeer serieus', laat de woordvoerder weten. 'Daarnaast is TikTok niet beschikbaar in China, hebben we nooit gegevens verstrekt aan de Chinese overheid en zouden we dat ook niet doen als daarom gevraagd werd.'

Populariteit

Tot een boycot zal het dit keer niet komen, voorspellen Tim van der Wiel van social first marketingbureau GoSpooky en Sonja Loth van Social.inc, een bureau voor  digitale content en social media. Beide organisaties helpen merken met hun activiteiten op social media, maar hebben nog geen signalen ontvangen van organisaties die niet langer op TikTok actief willen zijn. 

Van der Wiel stelt dat het voor merken wel van belang is bewust om te gaan met de jonge gebruikers bij het creëren van content en campagnes. 'Veiligheid is altijd het belangrijkste', zegt hij. 'Ik geloof daarnaast dat er zeker een rol ligt voor het platform op gebied van content moderatie. TikTok modereert al enorm veel content, echter is het onmogelijk om alle content te modereren. Hetzelfde probleem zie je ook op platformen als Instagram en Youtube.' 

Zelfregulering

Loth kan dat beamen: 'Wij zitten TikTok weleens in en het is altijd onderdeel van discussie of het een veilige plek is. En dat is opmerkelijk, zegt Loth, want er zijn veel meer platformen waar ongepaste content wordt gepubliceerd, kijk naar Youtube of Facebook.'

De reden dat TikTok steeds onder een vergrootglas komt te liggen, is het piepjonge publiek, zegt Loth. 'En het algoritme werkt beter dan op welk platform dan ook. Dat maakt het ook gevaarlijker, want daarmee komen de vooral jonge gebruikers heel snel in een bubbel terecht. Het is een fantastisch algoritme, maar daar ligt ook het gevaar. Want jonge kinderen zijn kwetsbaarder.'

Loth: 'Feit blijft dat iedere plek op internet waar vooral kinderen zijn, zou moeten worden gemodereerd. Als TikTok is het niet genoeg om te zeggen, we trekken een grens vanaf 14, 15 jaar. Om er echt een veilige plek van te maken, heb je zelfregulering voor nodig en zelfs richtlijnen vanuit de overheid. Ook als overheid moet je kaders stellen', vindt Loth. 'Boetes uitdelen is het enige wat helpt. TikTok heeft zulke jonge gebruikers, dat brengt enorm veel verantwoordelijkheid met zich mee.'

'Laat zien hoe het wel moet'

Van der Wiel noemt TikTok ondanks alle gebeurtenissen nog steeds een veilige omgeving voor merken. 'Van der Wiel: 'Ik verwacht niet dat merken zich zullen terugtrekken van TikTok. De populariteit van de app is ongekend groot en die zal niet snel afnemen.' Loth: 'We zien de vraag dan ook enorm toenemen en verwachten dat veel meer merken TikTok op gaan.'

Van der Wiel: 'Het is wel belangrijk dat je als merk begrijpt hoe het platform werkt en door wie het gebruikt wordt. Je kunt als merk juist hele positieve, waardevolle en entertainende content creëren die past bij jouw merk en de doelgroep.' Loth sluit zich daarbij aan: 'Als het echt een te nare plek blijkt, moet je er als merk natuurlijk niet willen zitten, dat staat voorop. Toch zou ik TikTok op dit moment nog steeds inzetten. En als merk moet je wel je beste beentje voorzetten. Je omgeeft je tussen (jonge) kinderen - en steeds meer volwassenen natuurlijk. Ga daar wijs mee om, pas zelfregulering toe waar je dat verstandig acht.'

Lees ook:

TikTok maakt app veiliger voor kinderen
Beveiligingsexperts: 'Verwijder TikTok onmiddellijk'
Hoe gevaarlijk is TikTok?

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie