Virtual fashion in AR als uniek collectors item

Alles Augmented #66: Tweewekelijks het laatste nieuws over augmented reality.

1. Virtual fashion in AR als uniek collectors item

Nu body tracking in AR vaker wordt ingezet, zien we ook steeds meer virtuele kledingstukken die gepast kunnen worden. Zoals dit voorbeeld van Clometrica. Maar als de kleding virtueel is, waarom zoeken we dan niet veel meer de grenzen op. In AR kan kleding natuurlijk alles zijn. Neem deze fashionable outfit van Capitola als Snapchat Lens.

En hoe tof is het als er maar één uniek exemplaar van is en jij daar de eigenaar van kan zijn. De afgelopen weken kon je niet om al het NFT (non-fungible token) nieuws heen. NFT is op basis van de blockchain en heeft een unieke token waardoor er maar 1 exemplaar van een digitaal stuk content is. Dit maakt het heel geschikt voor crypto art en dus ook voor fashion design. Een bekende NFT artist is Beeple die van de week zijn grootste werk voor 69 miljoen dollar?!? verkocht. En wat doe je met die digitale kunst, die toon je op je 3D content display van Looking Glass. Zij springen daar dus ook zelf op 1 door een 3D video van Reggie Watts te veilen.

Maar dat kan dus ook met fashion en de studio RTFKT doet dat en veilt virtuele sneakers en digital artifacts. Van spacy sneakers tot te gekke jassen zoals dit voorbeeld. En die naar eigen zeggen in de nabije toekomst ook via Snap zijn te passen. Inmiddels hebben ze ook al een paar jassen verkocht voor geen misselijke prijzen. Een ontwikkeling om in de gaten te houden.

Advertentie
advertisement
rtfkt virtual fashion

2. Microsoft Mesh is het ultieme AR/VR platform voor multi-user-experiences

Microsoft heeft tijdens haar Ignite conference een nieuw AR/VR platform gelanceerd genaamd Mesh. Een platform dat developers kunnen gebruiken om AR en VR functionaliteit aan (bestaande) apps toe te voegen. Met een sterke focus op multi-user-experiences. Dus met verschillende devices mensen virtueel bij elkaar brengen die met elkaar kunnen interacteren en met virtuele content. 

Microsoft eerste testcase is een samenwerkingsapp die heel verwarrend ook Microsoft Mesh heet waarbij je hologrammen als soort AltspaceVR avatars ziet van collega’s die elders zijn. Bekijk hier de demo. Dit soort immersive meetings willen ze in de toekomst ook aan Teams toevoegen. Microsoft trekt de vergelijking met Xbox Live wat gezorgd heeft dat gaming een sociale activiteit geworden is. Dat willen ze dus ook met mixed reality. Maar naast Enterprise apps gaan ze zich ook zeker richten op de consument. Greg Sullivan (Mixed Reality Director) :”We do think this is the future of computing, beyond just enterprise customers“ En dat was ook te zien in de demo gegeven door Niantic van een Mesh powered Pokémon Go app. De keynote van o.a HoloLens inventor Alex Kipman werd gehouden in AltspaceVR, hun social VR wereld. En als je beelden bekijkt ziet dat er betoverend uit. 

Introducing Microsoft Mesh

3. De mogelijkheden en meerwaarde van AR voor merkcommunicatie

SWOCC (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie ) heeft een wetenschappelijke publicatie geschreven over de ‘Mogelijkheden en meerwaarde van augmented reality voor merkcommunicatie’. Een goed verdiepend stuk dat voor “begunstigers” beschikbaar is gesteld. Veel van de onderzoeken die aangehaald worden in de publicatie zijn naar mijn inziens aardig gedateerd. De mogelijkheden van AR hebben juist de laatste jaren een enorme vlucht genomen. Maar desalniettemin een goed naslagwerk.

Volgens de publicatie kan AR worden ingedeeld in 5 verschillende categorieën namelijk shopping, gaming, entertainment, informatie en social media. En kan daarnaast in verschillende fases (bewustwording, overweging, aankoop en na de aankoop) van de customer journey een rol spelen. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat als consumenten AR gebruiken dit een positief effect heeft op merkattitude en aankoopintentie. Doordat een AR app voor een hogere mate van realisme (spatial presence) en personalisering zorgt, zijn consumenten over het algemeen positiever over AR apps ten opzichte van apps zonder AR. Daarnaast vinden consumenten een AR ervaring leuker en nuttiger dan een ervaring zonder AR. De gehele publicatie is hier te vinden.

4. Bijna 20% van de medewerkers van Facebook werkt aan AR/VR

Dat Facebook flink in zet op AR en VR dat weten we en volgens de website The Information werken er op dit moment 10.000 mensen aan deze immersive technologies. Dat betekent 20% van het totale aantal medewerkers van Facebook. Wow! En ook verwonderde Facebook Reality Labs ons weer met een stuk over hoe de interface van hun AR Glasses eruit zou kunnen zien en hoe je die met bijvoorbeeld een wristband van input kan voorzien. Een interface zoals je hieronder in de demo ziet die bewust is van- en gekoppeld aan de omgeving. Facebook Reality Labs (FRL) Chief Scientist Michael Abrash: “It’s a complete paradigm shift in how humans interact with computers.

Facebook AR Glasses Interface

5. AR studio Playar breidt uit met Bas Gezelle als partner en gaat voor groei

Dit is eigenlijk de eerste keer dat ik een persoonlijk bericht deel, maar omdat ik echt helemaal fired up ben en de inhoud volledig aansluit op- en een gevolg is van 2,5 jaar ‘Alles Augmented’ wil ik het heel graag met jullie delen. :) De full-service AR studio Playar bestaat nu een jaar en oprichter Bruno Dejonghe zocht een partner om er samen voor te zorgen dat Playar doorgroeit en zich sterker profileert op de internationale (en Nederlandse) markt. En dat ga ik dus samen met hem doen en me focussen op strategie, business development en marketing. 😎 🔥 🎉 🍾

Playar ontwikkelt AR experiences voor agencies, merken en media op Snapchat, Instagram, Facebook, TikTok en het web. Lenzen, filters, maar ook volledige AR experiences zijn ontwikkeld voor merken als Samsung, Coca Cola, Disney, Nivea, Oral-B en bureaus als Wunderman Thompson, HeadOffice en Publicis. Playar is ook een Official Lens Creative Partner van Snapchat. Bekijk de (al verouderde) showreel hieronder of check de Insta.

Playar Studio AR experiences showreel 2020

Lees meer en schrijf je in

Lees ook de andere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gezelle.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie