Webby's voor WeTransfer, Dept en 72andSunny

WeTransfers dienst Paste, waarmee collega's samen een presentatie kunnen opzetten, werd uitgeroepen tot beste webdienst in de wereld.

Het Amsterdamse techbedrijf WeTransfer heeft een Webby Award gewonnen, een 'Oscar van het internet'. Zijn dienst Paste, waarmee collega's samen een presentatie kunnen opzetten, werd uitgeroepen tot beste webdienst in de wereld. Het in 2009 opgerichte WeTransfer is voornamelijk bekend als gratis dienst om online grote bestanden uit te wisselen.

Het Amsterdamse reclamebureau 72andSunny won een Webby in de categorie 'Experimenteel en vreemd', met een reclame voor douche- en scheerschuim van Lynx, een Brits merk van Unilever dat in Nederland wordt verkocht onder de naam Axe.

Ook Digital agency Dept won twee awards. Samen met Bugaboo sleepte Dept een Webby in de categorie ‘Shopping’ in de wacht. De partijen werkten aan de implementatie van een nieuw CMS, de ontwikkeling van een nieuw ontwerp met Page Designer en een platform-migratie naar Salesforce Commerce Cloud. 

De tweede award voor Dept is in ontvangst genomen voor het Design in Motion (DEMO) festival in de categorie ‘Best Use of Animation or Motion Graphics’. Het initiatief van Studio Dumbar (dat deel uitmaakt van Dept) toonde op de tachtig digitale schermen op Amsterdam Centraal het beste digital motion design uit alle hoeken van de wereld.  'Een enorm compliment voor onze organisatie en het harde werk van alle Depsters die iedere dag hieraan bijdragen', aldus Dimi Albers, CEO at Dept. 

Andere Nederlandse genomineerden grepen naast de prijzen. Zo was Google Nederland genomineerd met zijn 1 aprilgrap van vorig jaar. Google maakte mensen wijs een app te hebben gemaakt waarmee ze konden praten met hun planten en waarmee planten bijvoorbeeld om water konden vragen. Google had de dienst, Google Tulip, zogenaamd ontwikkeld in samenwerking met de universiteit in Wageningen.

De Vrijheidsverhalen die vorig jaar op 4 mei in Amsterdam hingen, kregen ook geen award. Op reclameborden door de hele stad stonden codes. Wie die scande met een smartphone, hoorde wat op die plek was gebeurd tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het project 'Memorials of Amsterdam', zoals de Webby Awards het noemde, was genomineerd in de categorie beste muziek in een podcast.

Ocean Cleanup

Avi Schiffmann (17) persoon van het jaar

De website van het project The Ocean Cleanup, dat plastic afval uit de oceanen wil verwijderen, was genomineerd in de categorie 'Groen'. De site is gemaakt door het Amsterdamse creatieve bureau GRRR. De site van het Rotterdamse architectenbureau Powerhouse Company werd niet uitgeroepen tot de beste architectuursite ter wereld. KLM was twee keer genomineerd met het project iFly KLM 2020, waarin twintig opvallende souvenirs van over de hele wereld worden getoond. De awards voor toerisme en voor website-ontwerp gingen echter naar anderen.

Beroemdheden als zangeres Miley Cyrus en actrice Kristen Bell kregen speciale Webbies voor de manier waarop ze sociale media gebruiken om anderen te helpen door de coronacrisis te komen. De app Houseparty werd uitgeroepen tot doorbraak van het jaar. Gebruikers kunnen met elkaar beeldbellen en spelletjes spelen in de app. Ze kunnen virtueel samen zijn nu ze door lockdowns even niet samen kunnen zijn.

Lees ook: Voorlichting corona gaat via TikTok en chatbots

De 17-jarige Amerikaanse scholier Avi Schiffmann is uitgeroepen tot persoon van het jaar. Al in december, toen het coronavirus alleen nog in Wuhan om zich heen sloeg, begon hij de site ncov2019.live om de uitbraak te volgen.

(ANP/Adformatie)

Schiffmann

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie