Pim Trendrapport 2022: ‘Hoe merken kunnen bijdragen aan gelijkwaardigheid’

Trendrapportschrijver Nadine Ridder: ‘Inclusiviteit is geen tijdelijke inspanning, maar een randvoorwaarde voor toekomstig succes.’

Trans-inclusieve activisten demonstreren tijdens London Fashion Week (2019)
Shutterstock

Platform Innovatie in Marketing (Pim) lanceert tijdens het Pim Trend Fest op 8 februari het 17e trendrapport. Thema van het door inclusiviteitsdeskundige en onafhankelijk creatief strateeg Nadine Ridder geschreven rapport:

'De inclusieve maatschappij en de rol die merken daarin kunnen spelen'

Het is een thema dat volgens Pim nieuwe lading kreeg door de moord op George Floyd door een politieagent in de Verenigde Staten en de daarop wereldwijd volgende protesten. ‘Merken, bedrijven en marketeers zien zich voor een uitdagende rol gesteld: om waarde te creëren en onderdeel te zijn van de oplossing in plaats van het probleem.’

No quick fixes

Ridder ziet dat veel bedrijven het gevoel hebben dat ze 'iets' moeten met diversiteit en inclusie. Toch zoeken zij nog te vaak naar een quick fix. ‘Echte verandering zit niet in één werknemer met een andere achtergrond of een campagne met iemand van kleur erin. Voldoende diversiteit moet in de eerste plaats intern te vinden zijn en verschillende perspectieven moeten ruimte krijgen impact te maken - in alle lagen van de organisatie.’ Om een inclusief merk te worden, is het volgens Ridder essentieel een inclusieve organisatie te zijn.

Goed presteren, innovatief en agile

Werken aan Diversity, Equality and Inclusion is volgens Ridder geen tijdelijke inspanning en ook geen project voor de HR-afdeling, maar een randvoorwaarde voor toekomstig succes. ‘Voor organisaties met een inclusieve cultuur liggen de voordelen voor het oprapen. Zo is het twee keer meer aannemelijk dat zij financiële doelen behalen, drie keer meer aannemelijk dat zij goed presteren en maar liefst zes keer aannemelijker dat zij innovatief en agile zijn.’

Traditionele marketing niet inclusief

Het Pim Trendrapport biedt volgens Yvonne Nassar, voorzitter van Pim, een indringend beeld van de huidige status quo als het op diversiteit en inclusiviteit aankomt. ‘Het is tijd voor duurzame oplossingen voor de problemen waarmee veel mensen en de maatschappij worden geconfronteerd. Binnen dit paradigma is een belangrijke rol voor ons als marketeers weggelegd. Het trendrapport kan als een mooi startpunt voor gesprek en versnelling in actie dienen.’

Pim Trend Fest

Het rapport wordt op 8 februari tijdens het online Pim Trend Fest gepresenteerd door Nadine Ridder. Onder anderen Alain Dujardin (Creative Director & Partner, Greenberry) plus genodigde Jellie Tiemersma (Eigenaar Personal Too) en Ruby Lee van Hoorn (Brand Communications Lead, Lush) delen hun learnings en best practices. Onder leiding van gastheer Stephan Alspeer vertalen zij de conclusies van het rapport naar de praktijk van de marketeer en nodigen marketeers uit hun ervaringen te delen. Belangstellenden kunnen zich aanmelden via deze link.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie