Premium

Astrid Groenewegen (Sue): ‘Weg met die eeuwige vergaderingen!’

ADFORMATIE CONNECTS DAILY Groenewegen vergelijkt het oude werken met 'n slechte relatie. ‘Je weet pas hoe erg het was toen je eruit stapte.'

Astrid Groenewegen, Roderick Mirande
Adformatie Connects Daily

Specialist op het gebied van behavioural design en medeoprichter van Sue Amsterdam, Astrid Groenewegen, deed een onderzoek naar het leiden van teams tijdens en na Covid-19. ‘Het nieuwe werken’ heeft nogal een impact en die zijn niet alleen maar positief.

Toch zag Groenewegen vooral de upside van deze working revolution. Ze wilde met het onderzoek vooral de kansen in kaart brengen. Deze Adformatie Connects Daily #14 is in dit artikel integraal te bekijken (ongeveer 17 minuten). Daaromheen een aantal highlights in citaten uit het gesprek, met tijdaanduiding om snel naar dat topic in het interview te scrollen.

In hoeverre het bureau Sue Amsterdam geraakt wordt door de crisis, vertelt Groenewegen in het begin.

Advertentie
advertisement

3:55 Tips over wel of niet je pyama aanhouden (pfff)

‘Je zag in het begin veel statistieken verschijnen, zoveel mensen werken thuis, zoveel mensen zijn geïrriteerd. En we werden overladen met tips. Houd niet je pyama aan. Ik dacht, moet ik mezelf niet een andere vraag stellen? Het gaat niet zozeer over “op afstand werken”, maar meer over “hoe haal je het meest uit je team”, waar ze ook zitten. Misschien levert dat thuiswerken ook wel heel veel voordelen op. Dat wilde ik ook weten voor mijn teams.’

7:35 'We worstelen al zo lang met de balans tussen werk en privé. Dat zie je nu ineens heel hard verbeteren'

‘Thuiswerken is redelijk beperkt voor iedereen. Je zit met kinderen en partners. Je gaat niet ‘in dat leuke koffiecafeetje zitten’. Het is redelijk beperkt. Toch zie je dat mensen een veel betere privé-werkbalans ervaren. Niet in de file, letterlijk thuis zijn, meer bewegen, even dat wandelingetje. Dat vond ik echt heel opvallend. We worstelen al zo lang met de balans tussen werk en privé. Dat zie je nu ineens heel hard verbeteren.’

(Tekst loopt door onder video)

Adformatie Connects Daily #14 - door Roderick Mirande

10:40 'Die vergadercultuur, het is echt schrikbarend hoe vaak dat naar boven kwam'

‘Het is net als een slechte relatie, je weet pas hoe slecht het eigenlijk was op het moment dat je eruit stapt. Die eeuwige vergaderingen! Die kwamen toch hard naar boven. “Ik zit de hééééle dag in vergadering. Ik kom niet tot productiviteit.” Mensen zijn zo opgelucht!'

12:16 'Mensen worden con-ti-nu gestoord…'

‘Een nadeel? Afleiding! (Precies op dat moment begint een kind te roepen op de achtergrond bij Groenewegen thuis…). Mensen worden con-ti-nu gestoord. Continu lastiggevallen. Dat is echt iets, dat moet opgelost. Het is zo belangrijk om in deep work te kunnen komen. Daar hebben managers écht een belangrijke rol.’

13:25 ‘Ook in reclame en marketing is het het belangrijkst dat je een team met talenten beter laat presteren’

‘Er gelden geen andere regels voor onze branche. Ook in reclame en marketing is het het belangrijkst dat je een team met talenten beter laat presteren. Iedereen heeft subdoelen, zoals “Ik wil laten zien dat ik status heb”, of “ik wil progressie maken”. Over die dieperliggende motivaties wordt – ook in onze branche – te vaak heengestapt.’

 

Groenewegen vatte het onderzoek samen in 7 inzichten. Dat stuk leest u hier.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie