België heeft 6% minder kloteklanten

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een boek over in Holland? 'Amai, amai die moeten naar hier komen': dachten de mensen van de actieve Belgische communicatieclub .

Gisteren was het zo ver in het Fakkeltheater te Antwerpen. En wat blijkt tot onze teleurstelling? Ook de vriendelijke Belgen hebben hun kloteklanten.

'Een klant is een domme, lastige eigenwijze en eigenzinnige etter die er een sadistisch genoegen in schept om mij voortdurend te mishandelen met slechts één doel voor ogen: mij zo lang mogelijk van mijn echte werk af te houden': aldus de eerste wet van Thijs en van Hest.

Harry van Hest, Belgische tv-persoonlijkheid en moderator van de avond is zelfs oprichter van (met 4.055.00 actieve leden in België).

De verschillen tussen en België en Nederland werden onder de loep genomen door Ben Decock van het Gentse marktonderzoeksbureau Compagnie. Hij herhaalde het onderzoek van naar 'kloteklanten' in België.

Conclusie: Belgen hebben maling aan klantentevredenheids-onderzoeken.

Van de 3000 benaderde Belgen wilden slechts 127 respondenten hun ervaring delen met het onderzoeksbureau. 52% hiervan begon spontaan te klagen in België, tegen 58% van de geënqueteerden in Nederland. Conclusie van de zaal: 'Nederland heeft dus 6% méér kloteklanten dan de Belgen'.

In de 'uitstuif' werd er volop gespeculeerd over de oorzaak hiervan. Is onze Hollandse gereformeerde rechtlijnigheid de oorzaak? Of presteren de Belgische bedrijven significant beter, met minder kloteklanten als resultaat? We kwamen er niet uit. Een dillema. En dat was dus een 'klote' einde van een verder zeer vermakelijke bijeenkomst. Awel, de 'bollekes' maakten veel goed.

Advertentie
advertisement
Advertentie