Brons: BuurtAED

De Hartstichting heeft een moderne manier van fundraising ingezet en uitstekend ingespeeld op het veranderende medialandschap.

BuurtAED
BuurtAED

Case: BuurtAED
Opdrachtgever: Hartstichting
Bureau(s): 1. Triple Double, 2. We Are Blossom, 3. Philips Benelux
Categorie: Maatschappelijk
Beoordeling: Brons

Advertentie
advertisement

Ambitie

Wekelijks krijgen 300 mensen buiten het ziekenhuis een hartstilstand, meestal in, rond of in de buurt van het huis. Met een AED (Automatische Externe Defibrillator) kun je in zo’n situatie levens redden, mits binnen zes minuten de reanimatie kan starten. Eerder al voerde de Hartstichting campagne om het aantal op afroep beschikbare burgerhulpverleners die de reanimatie kunnen starten te vergroten (Effie-zilver in 2016).

Door in een campagne in te zetten op een brede distributie van AED’s hoopte de Hartstichting het aantal 6-minutenzones sterk te vergroten om zo de overlevingskans van slachtoffers te verbeteren. Maar een AED kost 2.500 euro, niet een bedrag dat een buurt makkelijk kan ophoesten. Voor een groot deel van de benodigde AED’s doet de Hartstichting een beroep op het bedrijfsleven. De resterende 2.000 exemplaren moeten op een andere manier gefinancierd worden. Tweederde daarvan - waarom niet alle 2.000? - wilde de stichting met een speciale crowdfundingactie realiseren.

Strategie

Op het inzicht dat Nederlanders graag buurtgenoten in nood helpen en meer willen doen dan doneren, is in de sterke strategie slim voortgebouwd. Er is een emotioneel beroep gedaan op de sociale cohesie in buurten en op ieders verantwoordelijkheid. Nou ja, het is wel de vraag of de inwoners van elke buurt in de grote steden zich aangesproken hebben gevoeld.

Dankzij een partnership met Philips had de Hartstichting de beschikking over een behoorlijk communicatiebudget, extra mankracht, en 1.000 euro sponsoring per geslaagde BuurtAED-actie. Met andere woorden: buurtbewoners hoefden ‘slechts’ 1.500 euro op te halen. In het creatieve concept is het belang van een AED benadrukt en handelingsperspectief geboden om de buurt daadwerkelijk veiliger te maken. Prima idee, goed uitgevoerd.

Resultaat

Ook al is onduidelijk waarom de Hartstichting op slechts tweederde van de benodigde 2.000 BuurtAED’s heeft ingezet, is er een prachtige prestatie geleverd: 1.485 AED’s zijn door de crowdfundingactie gefinancierd. Je haalt niet zomaar even 1.500 euro in de buurt op om die ‘hartveilig’ te maken. Nederland is op lokaal niveau dus stevig in beweging gekomen. Ongetwijfeld is er spin-off van eerdere Hartstichting-campagnes waarin het belang van een AED in de buurt ook is belicht (de TVC voor deze campagne is ook een adaptatie van een eerdere TVC). Dat maakt het lastig om te beoordelen wat nu specifiek in deze campagne de communicatiekracht is geweest.

Aan de andere kant staat als een paal boven water dat zonder deze BuurtAED-campagne de Hartstichting er nooit in geslaagd zou zijn om zoveel mensen in de samenleving te mobiliseren om samen de financiering te regelen. Dat op zich is al een hartverwarmend resultaat. De maatschappelijke impact van deze campagne is dus groot. Daarnaast heeft de Hartstichting een moderne manier van fundraising ingezet, de organisatie heeft uitstekend ingespeeld op het veranderende medialandschap. Alle lof (en een Effie) dus voor deze strategisch sterke campagne en voor de wijze waarop de Hartstichting Nederland hartveilig aan het maken is.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie