Bureaus gaan voor bedrijfsprestaties

Het verbeteren van de bedrijfsprestaties van de opdrachtgever vinden communicatiebureaus net zo belangrijk als het genereren van media-aandacht. De resultaten van hun activiteiten analyseren zij tot in detail. Ook opvallend: 37 procent van de bureaus monitort nog steeds de Advertising Value Equivalency – AVE.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit blijkt uit pan-Europees onderzoek van Worldcom Public Relations Group onder 22 partnerbureaus naar de belangrijkste factoren bij het meten van pr-resultaten. Het grootste netwerk van onafhankelijke pr-bureaus heeft de resultaten zojuist bekendgemaakt. Het onderzoek toont aan dat de kwantiteit van de media-aandacht slechts een van de factoren is om communicatieresultaten te meten.

 

Analyse tot in detail

Het onderzoek toont aan dat de meerderheid van de bureaus de resultaten van hun communicatieactiviteiten tot in detail analyseert, aangezien deze nauw samenhangen met de bedrijfsdoelstellingen van hun opdrachtgevers. Pr-bureaus en hun opdrachtgevers bepalen zowel kwantitatieve als kwalitatieve doelstellingen voor hun campagnes. Het verbeteren van de bedrijfsprestaties blijkt net zo belangrijk als het genereren van media-aandacht. Het merendeel van de respondenten meet het succes van hun campagnes door deze af te zetten tegen de vooraf gestelde doelen en eisen van de opdrachtgever.

 

Rapportages

Ook laat het onderzoek zien dat respondenten doorgaans op maandelijkse basis rapporteren aan hun opdrachtgevers. Zij maken gebruik van media monitoring-tools om sociale media, online media en printmedia te monitoren.

Minder dan de helft geeft aan naast deze tools ook andere bronnen te gebruiken. Driekwart van de respondenten zoekt handmatig naar publicaties. Naast het aantal publicaties brengen alle respondenten ook de teneur van de berichtgeving over hun opdrachtgevers in kaart.

 

Search-tools

Tweederde van de respondenten geeft aan gebruik te maken van speciale search-tools, zoals Simply Measured, Echobot of Talkwalker om sociale media te monitoren. Het aantal fans, reacties en likes wordt het vaakst gemeten.

 

Barcelona Principles

Van de respondenten volgt 68 procent de . 37 procent blijkt echter nog steeds gebruik te maken van de Advertising Value Equivalency (AVE) om publicaties te evalueren. 44 procent van de bureaus maakt gebruik van monitoring-diensten en maakt rapportages van de resultaten.

 

Journalisten achteraf benaderen

Bijna 60 procent van de respondenten gaat het bereik van een persbericht na door journalisten achteraf persoonlijk te benaderen. Eenderde van de bureaus voert ook opinieonderzoeken uit onder het publiek om het bereik van de media te onderzoeken, terwijl 41 procent gebruikmaakt van de diensten van onderzoeksbureaus.

 

Succes fee

Slechts 6 van de 22 bureaus geven aan een additioneel bedrag te factureren – een zogenoemde succes fee – wanneer aan de doelstellingen van de opdrachtgever is voldaan. Van deze bureaus geven vijf bureaus aan dat dit bedrag niet meer bedraagt dan 20 procent van de maandelijkse retainer fee.

 

Bedrijfsprestaties

Volgens 68 procent van de respondenten hangt de waarde van de pr-activiteiten samen met de bedrijfsprestaties. Bureaus classificeren media-aandacht op basis van communicatieonderwerpen, terwijl 30 procent aangeeft ook de klanttevredenheid te analyseren.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie