Premium

Consumentenbond: ‘Vermeld voedingswaarde op fles wijn’

De Nederlandse wijnimporteurs zijn het daar helemaal mee eens.

Calorieën per glas
Shutterstock

De Consumentenbond trekt aan de bel over het gebrek aan transparantie van producenten van alcoholhoudende dranken. Volgens de bond zijn alcoholfabrikanten niet helder over hun producten, daardoor is het voor consumenten lastig om verschillende soorten met elkaar te vergelijken.

Consumentenbond: ‘In rode wijn zit al gauw een klontje suiker per glas. En een glaasje Baileys bevat ruim 2 suikerklontjes, zo’n 4 gram ongezond verzadigd vet en 150 calorieën. Maar deze informatie is niet terug te vinden op de verpakking. Op de fles zetten wat er in zit, is alleen verplicht voor dranken met minder dan 1,2 procent alcohol.’ De Consumentenbond – die bier overigens een positieve uitzondering noemt - roept op tot verplichte etikettering op alcohol.’

Het is wat Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, betreft dan ook goed nieuws dat de Europese Commissie eind 2022 met een voorstel komt voor verplichte etikettering op alle alcohol.

Compleet informeren

De belangenbehartiger van de wijnbranche, De Nederlandse wijnimporteurs, is ook voorstander van opperste transparantie. De directeur, Hans Burghoorn, zegt dat de organisatie zich al jaren sterk maakt voor een verplichte declaratie van de voedingswaarde en ingrediënten op de etiketten van wijnflessen. Burghoorn: ‘Alcoholhoudende dranken zijn in de betreffende EU Verordeningen tot dusver vrijgesteld van deze verplichting. Onze inzet is om consumenten duidelijk en compleet te informeren over de voedingswaarde en ingrediënten.’

Daarenboven vindt Burghoorn dat door gebruik te maken van digitale informatieverstrekking via een QR-code, meer en betere informatie kan worden vertrekt. ‘Iedereen heeft tegenwoordig een mobiele telefoon bij zich waarmee direct de gevraagde informatie kan worden opgehaald.’ Aanvullende informatie ja, maar de informatie achter een QR-code, mag de noodzakelijke informatie op de fles volgens Molenaar namens de Consumentenbond niet vervangen.

Gevaar

Volgens Molenaar bestaat het gevaar dat alcoholproducenten de informatie straks digitaal aan mogen bieden, dus tóch helemaal achter de QR-code. ‘Maar dat werkt volgens ons niet. Dan moeten consumenten in de winkel een QR-code op de verpakking scannen om de voedingswaarde te achterhalen. Dat is veel te omslachtig. Bovendien blijft het zo lastig om producten met elkaar te vergelijken.’

Het lijkt nogal een operatie om van elke wijn de precieze samenstelling en voedingswaarde te vermelden. Ziet Burghoorn dit als een haalbare kaart? Lastig is het volgens hem inderdaad wel, ‘maar dat is geen reden om het niet te doen. Waarschijnlijk wordt het ook mogelijk om te kiezen voor de gemiddelde waarde van een categorie. Hoe dan ook, het is haalbaar.’ Overigens verwacht Burghoorn geen dalende verkopen bij een transparante vermelding van de voedingswaarde van wijnen. ‘Het helpt juist bij een meer bewuste aankoop.’

De Consumentenbond helpt consumenten met een overzicht van veel gedronken drankjes met de hoeveelheid calorieën en suiker.

 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie