Premium

Derde Mojo-personeel op straat, klappen evenementenbranche zichtbaar

De reorganisatie heeft te maken met het aflopen van de NOW-regeling van de overheid in oktober.

123RF

Mojo moet als gevolg van de coronacrisis een derde van het personeel ontslaan. De concertorganisatie schrapt 43 van de in totaal 130 banen. De reorganisatie heeft te maken met het aflopen van de NOW-regeling van de overheid in oktober, terwijl er nog geen zicht is op versoepeling van de coronaregels.

Advertentie
advertisement

Afgelopen vrijdag maakte het UWV bekend welke werkgevers gebruik maakten van de NOW-regeling. In totaal krijgen bijna 140.000 bedrijven bijna 8 miljard euro. Een groot aantal van die 140.000 zijn bedrijven in de evenementenindustrie. De grootste bedragen gaan naar De Nationale Opera, het Concertgebouw, concertorganisator MOJO en het bedrijf van André Rieu: zij kregen tussen de 1,2 en 1,7 miljoen euro om hun personeel met vaste en flexibele contracten door te kunnen betalen.

Mojo organiseert concerten en festivals als Lowlands en Down The Rabbit Hole. 'Sinds half maart vinden er geen evenementen plaats en een festivalzomer komt er ook niet. Wij zijn juist van de grote evenementen en dat zit er voorlopig niet in', licht een woordvoerder toe. 'Daarom hebben we helaas dit besluit moeten nemen. Het is verschrikkelijk.' Het personeel is dinsdag al ingelicht.

Eerder maakten ook AFAS Live, Ziggo Dome en Paradiso al bekend een deel van het personeel te moeten ontslaan. In de Ziggo Dome staan per 1 oktober 14 van de 34 personeelsleden op straat, in de AFAS Live worden 10 van de 25 werknemers ontslagen. Paradiso schrapt 60 van de 230 banen.

Vanwege een gebrek aan perspectief is een reorganisatie onvermijdelijk, stelt ook Willem Westerman, woordvoerder van de Vereniging van Evenementenmakers. 'We zien allerlei bedrijven omvallen. We hopen dat de bedrijven waar nu ontslagen vallen uiteindelijk kunnen overleven. Bij het grootste deel wordt afstand genomen van een kwart tot de helft van het personeel. 

'Verlenging steun keihard nodig'

Hoewel concertzalen inmiddels weer open zijn, mogen er veel minder bezoekers naar binnen dan voorheen. In zalen als Ziggo Dome gaat het om minder dan 20 procent van de normale capaciteit. Mojo lijdt daardoor een groot omzetverlies. Westerman: 'Je ziet wel kleine evenementen ontstaan en ook de zakelijke markt krabbelt wat op. Maar als er bij zo'n klein event twee tot drie van de omzet wordt behaald in plaats van nul, dan gaat het natuurlijk niet lukken.'

Volgens Westerman hebben ook bezoekers er nog weinig vertrouwen in. 'Ik kan alleen maar hopen dat we snel teruggaan naar normaal, al zal dat pas volgend jaar zijn. Dit gaat zeker de komende maanden zeker zo door. Nu moeten we proberen om volgend jaar te halen.'

Westerman verwacht dat de maatregelen - steun is er vooralsnog tot 1 oktober - zullen worden verlengd. 'Dat hebben we keihard nodig. Als dat niet gebeurt, dan zullen er nog veel meer bedrijven omvallen.'

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie