Premium

Formule 'Nieuwste Blokker' wordt bijgesteld

Blokker brengt ‘golden oldies’ als de pluistondeuse terug, directeur marketing Robert Bohemen zit ziek thuis.

Blokker stelt het assortiment bij en brengt producten uit de categorie ‘iconen van vroeger’ weer terug. Dat volgt uit een evaluatie van de retailketen die het uitvoerde onder klanten en winkelmedewerkers. Volgens Blokker is goed gekeken naar de reacties van de eigen medewerkers op de winkelvloer. Blokker voerde een tijdje terug het interne communicatiemiddel Speakap in en daarop delen medewerkers hun bevindingen en ervaringen. Dat is meegenomen in de evaluatie. Blokker heeft in de evaluatie retailadviesbureau Eysink Smeets betrokken.

Stap terug?
De bijstelling van het assortiment behelst het terugbrengen in het assortiment van ‘golden oldie’s’ zoals de pluistondeuse, het sudderplaatje en de groene zeep. De beweging lijkt een achterwaartse te zijn omdat Blokker onder leiding van directeur marketing, Robert Bohemen, juist ingezet heeft op vernieuwing van het assortiment en van de winkel onder de noemer ‘de nieuwste Blokker’. Bohemen wil daarmee de nadruk leggen op beleving en winkelplezier en minder op functionaliteit.

Producten die gemist worden
Toch is er volgens Sandra Maas, hoofd communicatie & corporate identity bij Blokker, absoluut geen sprake van dat de nieuwe formule wordt stopgezet. ‘We hebben vorige week nog vijf “Nieuwste Blokkers” uitgerold en daar gaan we in de komende weken gewoon mee door. De Nieuwste Blokker en het eigen huismerk hebben veel nieuwe bezoekers aangetrokken. Die vernieuwing en innovatie is een verdienste geweest van de strategie. Tegelijkertijd brengt onze analyse naar boven dat een aantal producten gemist worden door onze klanten.’

Misgrijpen
Naast het terugbrengen van de eerdergenoemde Blokker-iconen, gaat Blokker ook verbetering aanbrengen in de beschikbaarheid van de producten in de winkels. De nieuwe formule brengt met zich mee dat klanten misgrijpen. ‘Daar moeten we aan werken’, zegt Maas, ‘het is altijd zo dat je met nieuwe assortimenten moet wennen aan een nieuw systeem, het moet gewoon beter.’

Verschil van inzicht
De Blokker-top en Bohemen hebben elkaar kennelijk niet gevonden op de aanpassingen van de strategie die Bohemen (foto) heeft uitgestippeld. De laatste zit op dit ogenblik ziek thuis. Maas wil niet ingaan op de vraag of er sprake is van verschil van inzicht in het te voeren beleid. Het lijkt niet waarschijnlijk dat Bohemen zal terugkeren op zijn positie om verder vorm te geven aan de nieuwe formule van ‘de Nieuwste Blokker’. Ook daar doet Maas geen uitspraken over.

Lees het interview met Robert Bohemen over de transitie naar de Nieuwste Blokker.

Advertentie
advertisement
premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie