‘Fraude bij Volkswagen van invloed op overwegingsintentie’

Meer dan kwart Nederlanders zou geen VW kopen als ze nieuwe auto overwegen.

Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Markteffect.

Na het veelbesproken softwarefraudeschandaal bij Volkswagen, staat het automerk onder grote druk.

29% van de Nederlanders die geen Volkswagen overwegen wanneer zij een nieuwe auto zouden kopen (29%), geeft aan dat het milieu fraudeschandaal invloed heeft op hun overwegingsintentie.

Daarnaast overweegt dan de helft van de Nederlanders van 18 jaar en ouder geen Volkswagen wanneer zij een nieuwe auto zouden gaan leasen (55%) of kopen (56%).

Voornamelijk mensen in de leeftijd van 50 jaar en ouder en lager opgeleiden geven aan geen Volkswagen te overwegen.

Nederlanders die aangeven dat het VW-schandaal invloed heeft op hun keuze, vinden dat ze Volkswagen niet meer kunnen vertrouwen en vinden het schandalig wat er is gebeurd. Bovendien wordt genoemd dat Volkswagen geen goed imago meer heeft.

Edgar de Beule, directeur van Markteffect, in een reactie: ‘Het imago van Volkswagen heeft door de negatieve berichtgevingen een deuk opgelopen. Een negatief imago kan uiteindelijk invloed hebben op het aankoopgedrag van consumenten. Volkswagen is natuurlijk een groot merk. In hoeverre dit schandaal op langere termijn invloed zal hebben op het imago van Volkswagen zal moeten blijken uit de uiteindelijke keuze en de overwegingsintentie van de consument.’

Beeld: Jensbn~commonswiki

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie