Premium

Greenpeace verstoort Effie Awards uit protest tegen fossiele reclames

Dick van der Lecq (Effie): 'Greenpeace-actie niet sympathiek en niet effectief.' Henriette van Swinderen (BVA): 'Totaal misplaatst.'

Greenpeace-activisten nemen het podium over voor hun protest tegen fossiel reclames
Greenpeace

Actievoerders van Greenpeace zijn onaangekondigd het podium van de Effie Awards opgeklommen. Ze onderbraken de presentatie van Humberto Tan om te protesteren tegen fossiele reclames. 

Diederick van den Ende, actievoerder en strateeg bij Greenpeace Nederland, sprak de aanwezige reclame- en marketingbureaus aan op hun verantwoordelijkheid in de klimaatcrisis. 

Volgens Van den Ende wordt het tijd 'dat jullie je fossiele opdrachtgevers de deur wijzen. Zet je creativiteit niet langer in voor het versnellen van de klimaatcrisis'. 

Hij maakte ook de 5 genomineerden bekend van 'De Vieze Verkiezing',  voor de meest ‘brutale fossiele reclame van het jaar'. Op de shorlist, samengesteld uit 1500 inzendingen staan KLM Urban trail, Land Rover, Ryanair, Shell & Staatsbosbeheer en Vattenfall.

Advertentie
advertisement

Niet sympathiek, niet effectief

Via-bestuurder en chef van de Stuurgroep Effie, Dick van der Lecq, zegt 'inclusief Greenpeace' terug te kijken op een heel geslaagde avond die onder moeilijke omstandigheden tot stand moest komen.

Van der Lecq: 'Veel mensen dragen Greenpeace een warm hart toe en hebben er denk ik geen moeite mee als ze op ons event aandacht vragen voor hun standpunt. De manier waarop kwam niet heel sympathiek over, en lijkt mij niet heel effectief. Voor een gesprek over effectiviteit zijn ze bij onze Effie Stuurgroep van harte welkom.'

BVA: 'Totaal misplaatste actie'

Directeur van de BVA, Henriette van Swinderen, is totaal niet te spreken over de guerrilla van Greenpeace. 'Wat een mooie Effie uitreiking was het, met geweldige winnaars! Jammer dat Greenpeace met een totaal misplaatste actie voor een verbod op "fossiele reclame" langskwam. Natuurlijk moet reclame eerlijk zijn over milieueffecten en geen schadelijk gedrag stimuleren. Als industrie bereiken we dat met zorgvuldige zelfregulering, vastgelegd in breed gedragen en snel aanpasbare reclamecodes.'

Een reclameverbod gaat wat Van Swinderen betreft voorbij aan de positieve bijdrage die reclame kan leveren aan de noodzakelijke gedragsverandering. 'Innovaties die gunstig zijn voor het klimaat, vinden hun weg sneller naar de consument mede dankzij reclame. Dáár moeten we onze creativiteit voor inzetten; op dat punt zijn we het als BVA volledig eens met Greenpeace.'

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden
Advertentie