Premium

Greenpeace verstoort Effie Awards uit protest tegen fossiele reclames

Dick van der Lecq (Effie): 'Greenpeace-actie niet sympathiek en niet effectief.' Henriette van Swinderen (BVA): 'Totaal misplaatst.'

Greenpeace-activisten nemen het podium over voor hun protest tegen fossiel reclames
Greenpeace

Actievoerders van Greenpeace zijn onaangekondigd het podium van de Effie Awards opgeklommen. Ze onderbraken de presentatie van Humberto Tan om te protesteren tegen fossiele reclames. 

Diederick van den Ende, actievoerder en strateeg bij Greenpeace Nederland, sprak de aanwezige reclame- en marketingbureaus aan op hun verantwoordelijkheid in de klimaatcrisis. 

Volgens Van den Ende wordt het tijd 'dat jullie je fossiele opdrachtgevers de deur wijzen. Zet je creativiteit niet langer in voor het versnellen van de klimaatcrisis'. 

Hij maakte ook de 5 genomineerden bekend van 'De Vieze Verkiezing',  voor de meest ‘brutale fossiele reclame van het jaar'. Op de shorlist, samengesteld uit 1500 inzendingen staan KLM Urban trail, Land Rover, Ryanair, Shell & Staatsbosbeheer en Vattenfall.

Advertentie
advertisement

Niet sympathiek, niet effectief

Via-bestuurder en chef van de Stuurgroep Effie, Dick van der Lecq, zegt 'inclusief Greenpeace' terug te kijken op een heel geslaagde avond die onder moeilijke omstandigheden tot stand moest komen.

Van der Lecq: 'Veel mensen dragen Greenpeace een warm hart toe en hebben er denk ik geen moeite mee als ze op ons event aandacht vragen voor hun standpunt. De manier waarop kwam niet heel sympathiek over, en lijkt mij niet heel effectief. Voor een gesprek over effectiviteit zijn ze bij onze Effie Stuurgroep van harte welkom.'

BVA: 'Totaal misplaatste actie'

Directeur van de BVA, Henriette van Swinderen, is totaal niet te spreken over de guerrilla van Greenpeace. 'Wat een mooie Effie uitreiking was het, met geweldige winnaars! Jammer dat Greenpeace met een totaal misplaatste actie voor een verbod op "fossiele reclame" langskwam. Natuurlijk moet reclame eerlijk zijn over milieueffecten en geen schadelijk gedrag stimuleren. Als industrie bereiken we dat met zorgvuldige zelfregulering, vastgelegd in breed gedragen en snel aanpasbare reclamecodes.'

Een reclameverbod gaat wat Van Swinderen betreft voorbij aan de positieve bijdrage die reclame kan leveren aan de noodzakelijke gedragsverandering. 'Innovaties die gunstig zijn voor het klimaat, vinden hun weg sneller naar de consument mede dankzij reclame. Dáár moeten we onze creativiteit voor inzetten; op dat punt zijn we het als BVA volledig eens met Greenpeace.'

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Reacties:

Inge Ligthart
Greenpeace adresseert een issue waar we als bureaus in de zeer nabije toekomst steeds vaker mee te maken zullen krijgen. Zeker nu zoveel bureaus in de rij staan om B Corp te worden. Dat verplicht tot een opdracht aan onszelf om echt goed na te gaan of de duurzame beloftes waar we campagnes voor maken juist zijn. Want als we stellen dat we als 'vak' een bijdrage willen leveren aan positieve verandering op het gebied van klimaat en samenleving dan vraagt dat om 'walk the talk' en een stevig gedeeld waardensysteem. Dat proef ik nu niet uit de commentaren van VIA en BvA, nu zij de brengers van de ongemakkelijke boodschap als 'onsympathiek' neerzetten. Het lijkt mij eerder een startsein voor een gezond en professioneel debat om met elkaar verder te kijken en te komen. Inge Ligthart, CEO Dawn. (ja, wij zijn ook het bureau voor de merkstrategie van Greenpeace en nee, wij wisten helemaal niets van deze actie. Daar hebben ze ons nl niet voor nodig)
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Joep de Caluwé
Misplaatst zou ik niet zeggen. Qua doelgroep was die locatie op dat podium juist best goed geplaatst. Effectiviteit lijkt initieel tegen te vallen, gezien de eerste uit-de-heup reacties. Maar dat is vaak zo bij een ongemakkelijke boodschap. Dan hoor je toch eerst wat "tegenstrubbelen" en dan later hopelijk wat meer inleving en besef. Mooi aanbod van Dick van der Lecq om de boodschap nog wat beter te helpen maken.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Dave Winters
Nooit toegeven aan terreur! Dat geldt zeker ook voor reclamemensen en adverteerders. We hebben al genoeg toegegeven aan terreur. Zo zien we geen zwarte piet meer in reclame, geen kerstfeest maar winterfeest, altijd een excuusneger en/of aziaat in reclames. In dat licht gezien is de opmerking om de terroristen van Greenpeace te helpen hun boodschap effectiever te maken niet zo goed. Had ze gewoon van het podium gepleurd en aangifte gedaan bij de politie. Niets ludieks aan Greenpeace acties. Ieder weldenkend mens is zuinig op natuur en milieu, dus val ons er niet mee lastig. Ga alsjeblieft weg van die klimaatonzin, dat klimaatgedram en al helemaal van deze klimaatterreur. Het aloude adagium blijft ook op de boodschap van Greenpeace van toepassing: 'Get woke go broke'. Dus daar gaan we nooit in mee Greenpeace!
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie