Handtekeningen van echte voetballers voor echte beweging.

Het lokken van klanten met gratis hebbedingetjes is zo oud als het oudste beroep ter wereld. Een extraatje om de gretige consument tot nog meer aankopen te verleiden? Menig ondernemer behaalt er grote winsten mee. Maar ik krijg steeds meer afkeer van spaarzegels en bonuspunten en ik gruw van de overvloed aan leuke give-aways. Zeker als men - onder de vlag van maatschappelijk verantwoord ondernemen - gaat koketteren met idealen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In de jaren 30 van de vorige eeuw trakteerde Van Nelle twee seizoenen achterheen op een gratis voetbal vademecum bij aankoop van een pakje shag. Hierin konden de gelukkige ontvangers al rokend de sportieve prestaties van ‘onze jongens’ noteren. Vermaak zonder paternalisme. Bijna 80 jaar later in 2008 meldt de Koning der Kruideniers “voetbal te gaan omarmen als platform voor activiteiten met een link naar sport en gezondheid”. Deze actieve pijler in het MVO beleid blijkt het startschot voor veel extra winst en veel actief bedelende hangjongeren voor de winkeldeur.

Ik geef toe, ik houd niet van voetbal en ook niet grondstofverkwistende acties waarbij het gespaarde onherroepelijk waste wordt na de actie. Desondanks ben ik onder de indruk van de marketingacties en -resultaten van de grootgrutter uit Zaandam. Volgens een schatting van GfK kon gedurende de laatste spaaractie wekelijks twee miljoen extra omzet worden bijgeschreven en kwamen wekelijks 68.000 ouders meer (!) boodschappen doen. Niet verwonderlijk want in iets meer dan 12 maanden trokken naast oude en nieuwe voetbalhelden ook de Walt Disney-coryfeeën Doornroosje, Sneeuwwitje met dwergen, de volledige cast van het Junglebook en een vuist vol Smurfen ’gratis’ aan de consument voorbij. Loyaliteitsbonus of wegwerpvermaak voor drammerige kinderen? Feit is dat het met het MVO-beleid - of het nou duurzaamheidsdenken of sportmotivatie is - niets te maken heeft.

In dit kader geef ik ook graag nog het voorbeeld van de Brabantse koekenbakker. In ruil voor drie actiezegels (lees: drie ontbijtkoeken), bood Peijnenburg één gratis kaartje voor het zwembad aan. Een zeer sportieve actie. Want tegenover de kilocalorieën van drie koeken staat minstens 14 uur intensief zwemmen. Wat moedigen we nou toch aan met zijn allen?

De spaaracties leiden onomstotelijk tot een geoefende handelsgeest en daarmee in de toekomst hopelijk tot een dynamisch ondernemersklimaat. Maar of het ook leidt tot minder of gezonder eten en meer beweging, dat betwijfel ik zeer. Daar zijn andere maatregelen voor nodig. De voedingsconcerns van Nederland beschikken over zoveel macht en mogelijkheden dat ze –als ze echt verandering wil bewerkstelligen -ook werkelijk een verschil zouden kunnen maken. Laat ik daartoe een spaaractie organiseren: een petitie met uw handtekening in ruil voor echte beweging. Ik heb al 249 handtekeningen. 1 van mijzelf. En 248 van voetbalhelden in goudfolie gedrukt!

Hoort zegt het voort! Ik zie uw reactie graag tegemoet.
Hanneke de Bruin

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie