LegalMatters.com: 'Wij bieden een eigen jurist - een legal wingman of bff'

Startup biedt legal light tegen een fixed fee.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een eigen jurist die je onbeperkt kan bellen voor 47 euro per maand. Dat is . Onlangs mocht de startup van Albert Oegema en Piet-Hein Boekel een investering van zes ton verwelkomen. Een interview met de founders van het platform. ‘Snelheid en omvang is key in alles wat je doet, je moet vol gas geven.’

Jullie waren al eigenaar van advocatenkantoor Certa Legal. Waarom hebben jullie dit platform opgezet?
Boekel: ‘We zagen veranderingen in de juridische markt, met name in Amerika met initiatieven als Rocket Lawyer en Legalzoom. Bovendien zagen we de behoefte bij het MKB om af en toe een jurist in te schakelen voor ‘legal light’ zaken. Toen ontstond het idee om daar een laagdrempelig online platform voor te creëren.’
Oegema: ‘Veel ondernemers komen uit een lastige periode. Mensen kunnen door de transparantie op het internet heel makkelijk aanbiedingen vergelijken. Voor grote zaken kan nog wel een uurtarief gelden, maar voor minder complexe zaken wordt een fixed fee steeds normaler.’

Het kostenmodel van juristen kreeg vaak kritiek van ondernemers, wat was het probleem?
Boekel: ‘In de hoogtijdagen van de advocatuur zag je dat klanten een uurtarief voorgeschoteld kregen en dat ze niet van te voren wisten wat een procedure zou gaan kosten. Dat is hetzelfde als tegen een aannemer zeggen: “Ga het huis maar bouwen, we zien aan het einde van de rit wel wat het kost”. Dat is niet meer van deze tijd.’

Wat maakt jullie uniek?
Boekel: ‘Wij onderscheiden ons doordat we onder meer een eigen jurist bieden, een legal wingman of legal BFF. Daarnaast bieden we aanvullende diensten voor een vaste prijs die je online kunt betalen. Ook kan men op ons platform zelf contracten maken.’
Oegema: ‘In legal blijft persoonlijk contact toch het allerbelangrijkste. Legal is, net als finance en medisch, een kwestie van vertrouwen.’
Boekel: ‘Soms horen we van mensen dat ons concept al bestaat. Maar het gaat er niet om wie de eerste was. Coolblue was ook niet de eerste webwinkel en TCA was ook eerder dan Uber. Uiteindelijk gaat het om de customer experience.’

Wat is jullie doelgroep?
Boekel: ‘We focussen op het MKB . We hebben nu ongeveer 65 leden. Daar zit een aantal groot zakelijke dienstverleners bij, voornamelijk grote uitzendbureaus die tien zaken per maand aan ons outsourcen. Maar ook startups en freelancers. De gemeenschappelijke deler is dat het allemaal mensen zijn die graag willen dat wij legal light zaken voor ze afhandelen voor een vaste prijs.’

Startups denken vaak niet als eerste aan marketing, hoe zit dat bij jullie?
Boekel: ‘We hebben twee digital marketeers en vier salesmensen in dienst. Wij zijn sinds 1 september live en gaan nu campagnes draaien. We gaan SEO, SEA, Google Adwords en social media inzetten, maar ook video. We zijn met partijen in gesprek om programma’s te maken en praten ook met youtubers. Zij hebben een heel groot bereik en dat kunnen we heel goed meten. Daarbij helpt het dat wij zaken doen voor grote youtubers, zij willen bijvoorbeeld geholpen worden met MCN-deals en het beschermen van hun merk.’

Jullie doel is om de wereld te veroveren, hoe gaan jullie dat doen?
Boekel: ‘We zijn eerst aan het testen in Nederland maar er zijn ook verkennende gesprekken met een Duitse en Franse partner. We willen samenwerken met lokale advocatenkantoren die ons platform helpen vullen met contracten en content. In 2016 willen we de eerste landen veroveren.’
Oegema: ‘We hebben gemerkt dat in internetland snelheid en omvang key is bij alles wat je doet. Iedereen is bezig met initiatieven, dus je kunt niet meer rustig een bedrijfje opbouwen. Je moet echt vol gas geven. Zo staan de investeerders er ook in. Als je laat zien dat je durft en vooruit gaat, ontmoedigt dat ook andere toetreders.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie