Liveblog: Techleap opent leningen-portal, Belgen maken gehakt van optreden regering

Adformatie houdt je op de hoogte van het belangrijkste en opmerkelijkste corona-nieuws voor marketing, communicatie en media.

ANP Foto
8:50 Techleap lanceert coronaleningen-portal voor startups en scaleups

Aankomende woensdag wordt de door Techleap gerealiseerde portal geopend waar startups en scaleups aanvragen kunnen doen voor de Corona-Overbruggingslening. De COL is een van de aanvullende maatregelen om ondernemers te ondersteunen vanwege de economische gevolgen van het coronavirus en is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM's) en Techleap.nl. 

Startups en scale-ups ondervinden grote gevolgen van de coronacrisis: uit een inventarisatie van Techleap.nl blijkt dat 55% van de bedrijven de vraag ziet wegvallen door het wegvallen van bestaande klanten of het wegblijven van nieuwe klanten. 

Advertentie
advertisement

Zaterdag 25 april

21:50 Belgen maken gehakt van optreden eigen regering

Belgen schamen zich dood voor de onnavolgbare corona-persconferentie van premier Wilmès en de Belgische Veiligheidsraad. De met 93 slides geillustreerde bijeenkomst was volgens de Belgen niet te verstaan of te lezen. 

Op sociale media gingen de Belgische kijkers los op zoveel amateurisme. Dat ging met de nodige humor en schaamte. Er klopte helemaal niets van; twee gebarentolken die heel dicht bij elkaar hun werk deden, net zoals premier, vice-premiers en ministers die vlak naast elkaar achter de tafel zaten.

Vrijdag

16:00 NVJ lanceert commercial om belang van de journalist te benadrukken

Vandaag is er een landelijke tv-commercial gelanceerd om de waarde en het belang te bendrukken van de journalisten in de samenleving. De commercial, geïnitieerd door de NVJ, wordt gesteund door de Ster, RTL, Facebook en Google en getoond op hun kanalen.

De tv-commercial is te zien van 24 tot en met zondag 26 april.

NVJ tv-commercial: de journalist onthult, duidt en verbindt. Juist nu!
14:25 Hema-commercial in de helft van de tijd en voor de helft van het geld geproduceerd

Hema is hard geraakt door de coronacrisis. Buitenlandse vestigingen werden gesloten en het winkelbezoek in Nederland liep zwaar terug. Topman Tjeerd Jegen sprak in een brief aan zakenpartners zelfs dat het voortbestaan van de keten in gevaar komt.

Een lichtpuntje is dat de vorige week gelanceerde commercial van Hema in goede aarde viel. Het gevoel van ‘onze nationale knuffelwinkel’ was weer even terug. Maar is dat genoeg? Wat doet de marketingafdeling van Hema om de zaak drijvende te houden? Adformatie sprak met directeur marketing Michiel Mulder. Wat staat hem te doen?

 

13:30 Bud vernieuwt iconische ‘Whassup’ commercial

Bud heeft de iconische ‘Whassup’ commercial vernieuwd om vrienden eraan te herinneren in contact te blijven met elkaar tijdens deze periode van sociaal isolement. De video van de bierbrouwer is vanaf vandaag te zien op de social media kanalen van Bud in Nederland.

Met de video wil Bud vrienden eraan herinneren om verbinding met elkaar te blijven zoeken tijdens de coronacrisis.

12:00 Actie creatieve sector voor Rode Kruis Amsterdam

Mediabedrijven, marketingbureaus en creatieve productiebedrijven zijn een speciale Catawiki-veiling van advertentiepagina’s, displays, banners en marketingmiddelen begonnen voor Rode Kruis Amsterdam: #AMS4AMS. 

Vanaf vandaag bieden ze hun diensten aan op de Catawiki. Er gaan 19 bijzondere aanbiedingen onder de hamer met een grote mediawaarde: van een advertentiepagina in Het Parool tot een nationale abricampagne van JCDecaux en een dag draaien in de studio van MediaMonks. Deze kavels bieden alles wat bedrijven nodig hebben voor een succesvolle landelijke mediacampagne.

08: 35 Supermarkten zien online bestellingen explosief stijgen

Supermarkten zien de online bestellingen van boodschappen fors toenemen. Coop en Albert Heijn spreken van een vervijfvoudiging van het aantal online aanvragen sinds de uitbraak van het coronavirus. Bij Picnic was de vraag drie keer zo groot en Jumbo meldt een toename van 50 procent.

Daarom hebben de supermarktketens de afgelopen weken honderden extra werknemers aangenomen om al die aanvragen in goede banen te leiden. Klanten bestellen niet alleen vaker online hun boodschappen, maar ook meer producten tegelijk.

Bron: NOS.

09:25 Coca-Cola snijdt fors in marketingbudget

Coca-Cola gaat het door Covid-19 ontstane omzetverlies in de horeca wereldwijd opvangen door in het marketingbudget te snijden. In sommige markten verdwijnt de reclame van het merk zelfs tijdelijk helemaal in dit tweede kwartaal.

Internationaal zijn de volumes in Q2 met 25 procent gedaald, voornamelijk veroorzaakt door een substantiële daling van de activiteiten buitenshuis. 

Ceo James Quincy zegt: 'We gaan onze marketingcampagnes weer inzetten als de timing juist is. Deze plannen zullen van markt tot markt verschillen. In China gaan de markten weer open en daar zullen we ons nu meer op richten.'

Bron: The Drum.

08:20 Mogelijk reserveringsapp voor ov

Wie mag er straks mee met het ov? Mogelijk komt er een reserveringsapp voor het openbaar vervoer, meldt NRC. Er is momenteel veel minder plaats in bussen en treinen en die ruimte moet goed verdeeld worden. Bij nieuwe versoepelingen van de regering kan er straks druk op het ov komen te staan. 

Technisch gezien is een dergelijke app haalbaar. Er zijn al ov-bedrijven die iets soortgelijks gebruiken bij flexibele diensten. De handhaving is ingewikkelder.

Meer apps voor het nieuwe normaal hier.

06:50 Unilever-baas stelt consument gerust

Consumenten hoeven zich geen zorgen te maken dat er grote tekorten ontstaan aan bepaalde producten of merken, zoals verzorging, hygiëne en voedingsmiddelen. Volgens topman Alan Jope van Unilever draaien de fabrieken wereldwijd allemaal op een capaciteit van 85 procent. Dat is voldoende om de stroom in gang te houden. 

Jope zegt door de coronacrisis wel grote veranderingen in consumentengedrag ontstaan. Daar heeft Unilever ook last van, bijvoorbeeld in de verkopen van ijs en frisdrank. 

Unilever heeft wel een redelijk stabiel eerste kwartaal achter de rug. De omzet van 12,4 miljard betekent een groei van 0,2 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2019.

Bron: DFT

Jopie
19:00 Snapchat had goed eerste kwartaal

Snapchat behaalde in het eerste kwartaal twintig procent meer gebruikers en zag de inkomsten toenemen met 44 procent naar 462 miljoen dollar. De goede cijfers zijn onder meer te danken aan het feit dat meer mensen momenteel langer op hun mobiel zitten vanwege de coronacrisis. Het gaat om 229 miljoen dagelijks actieve gebruikers die 35 procent langer op Snapchat zitten. 

Snapchat verwacht wel dat in het tweede kwartaal de groei zal vertragen. Het concern maakt nog altijd wel fors verlies: 305,9 miljoen dollar. Dat is iets minder dan in dezelfde periode vorig jaar. 

16:00 Filantropie van multinationals stuit op argwaan, is dat terecht?

Op filantropie van multinationals reageren veel ‘experts’ eerder met argwaan dan applaus. Diverse bedrijven hebben door de coronacrisis ingrijpende beslissingen genomen. Grote ondernemingen als Carglass, ICI Paris XL, Action, Hema en de Bijenkorf schorten zonder te overleggen eenzijdig hun betalingstermijnen op. ‘Coronahufters’, noemt vakblad Sprout dergelijke uitstellers op hun website. Piet Hein Coebergh vraagt zich af: is dat terecht

15:35 Met deze apps wordt het leven niet leuker, maar wel makkelijker

Voor de corona-app van de overheid moeten we nog even geduld hebben, maar dat wil niet zeggen dat app-bouwers momenteel met de armen over elkaar zitten. In tegendeel: technologische oplossingen om het leven in het nieuwe normaal wat makkelijker te maken, schieten als paddenstoelen uit de grond. Een overzicht.

14:30 Eventbrite in zwaar weer

Eventbrite heeft besloten om sales- en accountmanagementdiensten in Nederland en België te stoppen. De evenementenbranche is hard geraakt als gevolg van de coronacrisis. 'Evenementenorganisatoren, horeca, scholen, de reisbranche en tal van andere organisaties proberen zich aan te passen aan deze nieuwe realiteit. Zo ook Eventbrite. Ook wij zijn niet immuun voor de impact die dit virus heeft', laat Joel Crouch, van Eventbrite Europe weten. De ticketreus zegt zich te blijven richten op het laten groeien van evenementen. De visie is niet veranderd. Self service is onze basis en onze toekomst.'

14:10 Magazinebranche schrijft Q2 af, maar er zijn ook lichtpuntjes

De magazinemarkt wordt door de coronacrisis extra hard getroffen. Toch is er ook reden voor optimisme, zegt directeur Harriët Schrier van brancheorganisatie Magazine Media Associatie (MMA). Zo was er direct na de afkondiging van de ‘intelligente lockdown’ een fikse stijging in de losse verkoop van magazines.

13:30 Betaalbereidheid fitnesslidmaatschap stijgt

Sportscholen kunnen voorlopig even opgelucht ademhalen. Ondanks een verlengde sluiting tot 20 mei, stijgt de betaalbereidheid van het lidmaatschapsgeld bij Nederlandse fitnessclubs van 82% naar 89%, blijkt uit onderzoek. Minister Koolmees heeft een aantal keer opgeroepen om vooral het abonnementsgeld te blijven betalen en daar lijkt in toenemende mate gehoor aan te worden gegeven.

12:45 Ivo Roefs (DDA): 'De kans bestaat dat Nederland de app niet zal omarmen'

De overheid gaat nu zelf met een app aan de slag. Hoe verstandig is dat? En is er wel genoeg draagvlak? Susanne van Nierop (Adformatie) praat erover met drie digitale experts. Moeten we dat überhaupt wel willen, zo'n app?

11:23 Er was een opvallende shift te zien in de manier waarop premier Rutte het land toesprak

De boodschap van persconferentie van afgelopen dinsdag, waarin Mark Rutte enige versoepeling van coronamaatregelen aankondigde, was ernstiger en minder saamhorig van toon dan eerdere persconferenties. Cecilia Keuchenius, sociaal psycholoog en gedragsdeskundige bij Motivaction, maakte een uitgebreide analyse van de speech.

 

Persconferentie Rutte
Persconferentie Rutte
10:43 Uber Eats bezorgt Vogue

Nadat Uber Eats afgelopen week een samenwerking aankondigde om de spellen van Hasbro te bezorgen via het platform is het nu tijd voor magazines. Het modetijdschrift Vogue opent vanaf vandag haar deuren op het maaltijdplatform. Het is nu volgens beide partijen mogelijk om de diverse Vogue-titels, waaronder Vogue Living en Vogue Man, binnen een halfuur thuis te laten bezorgen door Uber Eats.

Vogue’s editor-in-chief Rinke Tjepkema
Vogue’s editor-in-chief Rinke Tjepkema Uber Eats & Vogue
10:07 Merken komen met spelletjes en quizzen

Eerder zagen we al Albert Heijn, dat met de Pasen extra spelletjes-placemats en kleurplaten naar de mensen bracht, Jumbo dat voor Koningsdag een compleet spelprogramma voor het hele gezin aanbood. Nu komen Heineken en Gall & Gall (los van elkaar) met een quiz. Lees hier meer. 

Huiskamer Quiz
Huiskamer Quiz Gall & Gall
7:05 Wiebes pleitte ervoor om één branche open te gooien, maar kreeg nul op rekest

Minister Wiebes (Economische Zaken) heeft ervoor gevochten om minstens één voorbeeldsector na 28 april de ruimte te geven. Dat zegt althans een ingewijde tegen de Telegraaf. De minister hoopte dat of de bioscopen, of de sportscholen, of de vakantieparken aan de slag mochten met hun protocol. De minister kreeg nul op rekest.

6:43 Aantal vliegtuigpassagiers daalt tot september met 1,2 miljard

Het internationale burgerluchtvaartverkeer neemt vanwege de coronacrisis tot september mogelijk af met 1,2 miljard passagiers. Dat verwacht de ICAO, de burgerluchtvaartorganisatie van de Verenigde Naties. Vanwege de coronapandemie zijn wereldwijd vluchten afgezegd en blijven vliegtuigen aan de grond. (Bron: ANP)

Plaats als eerste een reactie

Advertentie