Nederland gaat in de coronacrisis nog een loodzware tijd tegemoet. Het is de vraag hoe mensen en bedrijven zich gedragen als het water echt aan de lippen komt te staan. ‘Veel hangt af van de capaciteiten van Mark Rutte’, zegt communicatieadviseur Charles Huijskens. ‘Hij doet het erg goed’.
Volgens Huijskens is de premier van het kaliber van Ruud Lubbers en Wim Kok in hun beste dagen. Leiders waar Nederlanders vertrouwen in hebben in het diepst van een crisis.
Drie crises in een
Huijskens was een van de drie sprekers bij Adformatie Connects live, het wekelijkse programma waarin deskundigen hun licht laten schijnen op de crisis door het coronavirus, die zich inmiddels heeft uitgebreid tot ook een groot maatschappelijke en economische ontwrichting. ‘Dit zijn drie crises in een’, volgens Huijskens.
Naast de communicatieadviseur in deze tweede uitzending waren ook hoofdredacteur Hans Nijenhuis van het AD aanwezig en Toni van der Meer, assistent professor corporate communicatie van de universiteit van Amsterdam.
Nijenhuis ziet een enorme toename van abonnees (een verdrievoudiging) en van bezoekers door ‘corona’ met volgens hem ‘bizarre’ aantallen van 4 miljoen sitebezoeken per dag. 'De advertentie-inkomsten zijn natuurlijk minder geworden, maar de lezersmarkt is gegroeid. Mijn vertrouwen op overleving is nog wel heel groot.’
Eerherstel voor de deskundigen
Positief aan deze crisis noemt Nijenhuis niet alleen de toegenomen aandacht voor vertrouwde media als het AD, ook het eerherstel voor de deskundigen juicht hij toe. ‘We kunnen na de crisis pas zien of we terecht op ze vertrouwd hebben, maar ik vind het een goede zaak dat we dat nu wel doen.'
De taak van de media is het zo goed mogelijk inlichten over onzekere informatie, die zo weer kan veranderen. Maar voor het AD dat is niet het enige: ‘'We hebben ook de taak ons publiek te omarmen en te troosten', zegt de AD-hoofdredacteur, onder meer naar aanleiding van het logo waarin de krant de letters A en D op afstand van elkaar heeft gezet. ‘'Is het journalistiek? Nee. Past het bij het AD? Ja.’
Dat bracht de discussie op de vraag hoever merken kunnen inspelen op de crisis in hun communicatie. Is het wel verstandig je als een merk te profileren met campagnes?
Dunne lijn
Volgens Toni van der Meer is er een dunne lijn waarop merken zich dan begeven. De campagne met dicht bij de waarde staan van de organisatie, zegt hij, dat is tenminste wat de onderzoeken leren. De motivatie moet intrinsiek zijn.
Van der Meer: ‘Maar consumenten kunnen het ook wel waarderen als merken eerlijk zijn over hun motieven als die extrinsiek van aard zijn, zoals geld verdienen. In die zin biedt deze crisis merken ook wel kansen. Ze kunnen naast dat ze zeggen hun steentje te willen bijdragen ook best duidelijk maken dat ze hun hoofd boven water willen houden. Dat begrijpen mensen nu wel.’
Kijk hier ook naar de eerste Adformatie Connects Live
Adformatie interviewt industry leaders over de impact van de coronacrisis en hoe daar op korte en lange termijn mee om te gaan. Bekijk alle gesprekken in het Dossier Adformatie Connects en volg het actuele nieuws via het liveblog.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!