Premium

Media.Monks wil van reputatie 'productiehuis' af

De nieuwe managing director Vanessa Hofland over de nieuwe propositie, ‘oordeelloos luisteren’ en de ABN Amro-pitch.

Vanessa Hofland
Afbeelding: Media.Monks

De eerste honderd dagen van Vanessa Hofland als managing director van Media.Monks Amsterdam zitten erop, maar voor haar gevoel moet ze nog echt beginnen. De zomer stond vooral in het teken van, zoals zij het noemt, ‘shut up and listen’. ‘Ik wilde oordeelloos het verhaal van mijn collega’s horen, maar ik heb ook met de grote marketingdirecteuren van Nederland gezeten. Welke kansen zien ze, waar gaat het vak naartoe? Die input moet leiden tot een scherpere propositie van ons bureau.’

Hofland (43) trad in juli aan als eindverantwoordelijke van de Amsterdamse vestiging van Media.Monks, waar ze eerder als chief operations officer van The Marcom Engine verantwoordelijk was voor BMW en Mini in Europa. Daarvoor had ze een lange carrière in marketingfuncties bij Ahold en Albert Heijn, onder meer als oprichter en directeur van AH Studio. Dat Media.Monks, in 2001 opgericht in een Hilversumse garage, tegenwoordig als een komeet gaat moge duidelijk zijn; het bedrijf heeft 57 vestigingen in 32 landen wereldwijd.

Toch heeft Media.Monks nog altijd de reputatie van ‘productiehuis’, tot ergernis van zowel medeoprichter Victor Knaap als Hofland. ‘Het is onze legacy, we zijn ermee opgegroeid, maar we doen de laatste jaren zoveel meer dan alleen productie. Als je het wil vatten in één term, zeg ik: we zijn een end-to-end full service-agency. We hebben namelijk alles in huis; productie, creatie, strategie, tech, data, gedragswetenschap. Dat onderscheidt ons van de meeste andere bureaus in Nederland’, aldus Hofland. 

Wildcard

Er werken bij Media.Monks Amsterdam, gevestigd in de Houthavens, zo'n 250 mensen voor merken als Miele, ProRail en de Nederlandse overheid. Vlak voordat Hofland aantrad als managing director won haar team de pitch van KWF Kankerbestrijding. Hofland: ‘Dat laat mooi onze uitbreiding als creatief en strategisch bureau zien. Je ziet het ook terug in het creatieve werk voor bijvoorbeeld BMW, een Europees account dat vanuit ons kantoor in Amsterdam wordt aangestuurd.’ Zo bedacht en ontwikkelde het bureau voor het automerk een 'interactieve AI-ervaring', waarmee bezoekers van Tomorrowland een gepersonaliseerd dance-nummer konden opnemen om zodoende met behulp van AI 'hun verbinding’ met het festival te belichamen.

Maar het is niet al goud wat blinkt bij de Monks; de winst van de langlopende ABN Amro-pitch werd recent toegeschreven aan bureaugroep Ace. Hofland: ‘Dat was en is vreselijk pijnlijk, ons team heeft daar een halfjaar lang met ziel en zaligheid aan gewerkt. Je moet je realiseren; wij waren de wildcard, zijn in eerste instantie niet eens voor de pitch uitgenodigd. En toch zaten we bij de laatste twee, dat alleen al is een mooi compliment en zegt veel over het nieuwe Media.Monks. Er zijn denk ik weinig bureaus in Nederland die het volume van een bedrijf als ABN Amro aankunnen, dat zijn eigenlijk alleen TBWA en wij. Maar natuurlijk wens ik Ace alle succes.’  

Hoewel de wintertijd nog moet ingaan, is Hofland met haar team drukdoende met de kerstcampagnes van enkele klanten. ‘In Londen zeggen ze ‘it’s Christmas in July’, bij ons is het kerst in september. De grote retailers in Engeland bieden hun assortiment in juli al aan, zodat ze in de tijdschriften in december terechtkomen. Ook in Nederland produceren we kerstcommercials in hartje zomer, zoals ik heb geleerd in mijn Albert Heijn-tijd. Mijn ervaring is dat veel klanten aan het begin van het jaar voorzichtig zijn met hun marketinguitgaven, zeker tegenwoordig met alle economische onzekerheden. Maar later in het jaar, zo na de zomer, doen ze er toch nog een schepje bovenop, omdat de dan inzicht hebben in hoeveel budget er nog over is. We zijn bij Media.Monks nu in de weer met de feestcampagnes voor onder meer BMW en Mini, en nog een aantal andere grote merken, waar ik later graag meer over vertel.’ 

Bravoure

Media.Monks gaat dit jaar het bewijs leveren dat het recht heeft op het predikaat SAN Bureau van het Jaar, zegt Hofland. ‘Het afgelopen jaar zijn we genomineerd, maar komend jaar gaan we er met de winst vandoor, daar ga ik -samen met het team- alles aan doen. We hebben Gen AI het beste omarmd, hebben het meest complete aanbod - en dat met hetzelfde ondernemerschap van twintig jaar geleden. Ik denk dat deze transformatie voor de jury afgelopen voorjaar minder zichtbaar was, ook omdat artificial intelligence toen nog niet zo groot was.’ Is het zelfvertrouwen of arrogantie wat Hofland hier tentoonspreidt? Lacht: ‘Bravoure had Media.Monks altijd al, we zijn er groot mee geworden. Het is inderdaad een beetje grootspraak, met een knipoog. Maar er is geen woord aan gelogen.’  

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie