Premium

Gaan we straks met een digitaal corona-paspoort naar een concert of congres?

Het water staat de eventbranche aan de lippen, maar met het opzetten van pilot-events wordt er door de sector hard geknokt voor perspectief.

123RF

Dat de evenementenbranche het zwaar heeft, mag duidelijk zijn. De concertzalen zijn vrijwel leeg, de festivals zijn allemaal afgelast en ook grote zakelijke evenementen vinden door de coronacrisis geen doorgang. Volgens de Alliantie van Evenementenbouwers wordt de sector 'onevenredig hard geraakt'. Het water staat de branche aan de lippen, stelt de Alliantie, die deze week opnieuw de behoefte aan perspectief uitsprak. Ook de steunmaatregelen van de overheid zijn lang niet toereikend, zeggen de brancheorganisaties. 

Het persbericht met daarin de noodkreet van de Alliantie van Evenementenbouwers werd afgelopen week verspreid onder de Nederlandse pers. 'We moeten in januari weten waar we aan toe zijn. Nog een jaar als dit, waarin we klap na klap na klap moeten incasseren, overleeft de sector niet', stelde Jolanda Jansen, woordvoerder van de Alliantie. De sector roept al maanden om hulp en vreest voor de toekomst.  

Overleven

De VVEM, bestaande uit leveranciers, locatieverstrekkers en organisatoren als Mojo, is als branchevereniging onderdeel van de Alliantie van Evenementenbouwers. Secretaris Gert Jan Brouwer spreekt van 'overleven'. Want de stip aan de horizon, waar de sector al zo lang naar verlangd, is er nog steeds niet. 'Veel partijen uit de branche hebben die er nu zelf maar neergezet. In het voorjaar hopen we weer dingen te mogen doen en in de tussentijd is het behelpen met evenementen die amper rendabel zijn. Als we maar een kwart van de bezoekers kwijt kunnen, dan heeft dat geen zin.' Met allerlei protocollen wordt geprobeerd het hoofd boven water te houden, maar sinds deze week zijn diverse projecten, onder meer in de Ziggo Dome en AFAS, allemaal weer opgeschort. 'Dat is weer een enorme domper. Het is frustrerend.'

Volgens Brouwer vallen veel bedrijven in de branche bij de overheidssteun tussen wal en schip. Zo is de TVL-regeling (tegemoetkoming vaste lasten) lang niet voor iedereen toereikend of zelfs beschikbaar. 'Voor een beperkt aantal bedrijven pakt die redelijk gunstig uit, maar voor grote organisatoren is het absoluut niet toereikend. Ook bedrijven die seizoensgebonden werken, zoals bijvoorbeeld tentenbouwers, grijpen mis.' Ook de Alliantie van Evenementenbouwers wil met de overheid in gesprek blijven over een aantal aanpassingen op de TVL- en NOW-regelingen. 'De situatie is voor zowel grote als kleine spelers niet langer houdbaar. Met deze nieuwe restricties kan dit jaar als verloren worden beschouwd voor de sector.'

Maarten Schram, managing director van IDEA (Independent Dutch Event Association) en voorzitter van het Eventplatform, noemt de huidige situatie 'dramatisch'. 'Vooropgesteld is het zaak dat we met zijn allen het virus onder controle krijgen. De huidige maatregelen zijn nodig, maar op basis van de die maatregelen kan er niets meer.'

Fieldlab

'Gelukkig lijkt slagkracht en inventiviteit, dat zo sterk verankerd is in het dna van mensen uit onze branche, ervoor te zorgen dat men volhoudt', zegt Schram. 'Zeker bij de ondernemers onder ons. Zo zijn er mooie voorbeelden te noemen van mensen die kranig blijven ondernemen en bijvoorbeeld de slag naar online maken. Maar al met al is het slechts een fractie van wat er eerst mogelijk was. De gemiddelde omzet is met tachtig procent teruggelopen. Er verdwijnt steeds meer talent, er is amper iets rendabels te organiseren en dat is doodzonde.'

Toch zijn er ook lichtpuntjes, zegt Schram. Zo worden er testevents opgetuigd om te onderzoeken welke maatregelen effectief zijn. Die zogenaamde pilot-events komen uit de koker van Fieldlab, dat begin van de zomer werd opgetuigd in samenwerking met de sector en de overheid. Schram: ‘De pilot-events zijn bedoeld om bijvoorbeeld de bezoekersdynamiek te testen. Hoe lang zijn mensen met elkaar in contact? Hoe gedragen ze zich? Met de uitkomsten kunnen we vervolgens verschillende maatregelen voorleggen, bijvoorbeeld het gebruik van een sneltest en mondkapjes. Verschillende wetenschappers en experts zijn aangesloten bij het Fieldlab om onderzoeken te begeleiden en de resultaten van de pilot-events te valideren. Doel is om met een set aan maatregelen te komen om weer te kunnen opschalen naar uiteindelijk weer 100 procent.'

Paspoort

In een bericht dat afgelopen week rondging op sociale media werd geïnsinueerd dat de VVEM pleit voor het alleen toelaten tot evenementen van mensen met een vaccinatiebewijs.  De VVEM verwacht niet dat die plicht er zal komen, maar houdt in concept-protocollen wel rekening met alle mogelijke scenario's. 

Schram zegt dat sneltesten binnen de branche als 'een enorme kans' worden gezien, maar om die testen te kunnen inzetten bij een grootschalig evenement 'is specifieke logistiek nodig.' Volgens Schram is het een van de opties waarover gesproken wordt. 'Een 'digitaal corona-paspoort' waarin een negatieve testuitslag toegang verschaft tot een evenement, behoort tot de mogelijkheden.'

Een ding is zeker, voor de evenementenbranche is het nog lang geen 'business as usual'. Brouwer: 'Dat komt bij lange na niet terug. Feit blijft dat er voorlopig veel minder werk is dan we gewend waren. En voordat artiesten weer kunnen reizen, zijn we ook al snel 4/5 maanden verder. Onze sector heeft een vrij lange aanlooptijd.' Schram: 'In tegenstelling tot bijvoorbeeld horeca, waar bij openstelling direct weer business is, verstrijken er vanaf het moment dat evenementen weer mogelijk zijn kostbare maanden'.

Brouwer is ervan overtuigd dat er volgend jaar festivals zullen zijn. 'Al is onze branche natuurlijk veel groter dan dat. We hebben veel bedrijven die het hele jaar door actief zijn. Maar als we mogen, staan we er. Dat staat buiten kijf.' 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie