Decathlon en H&M op vingers getikt om vage duurzaamheidsclaims

De retailers beloven consumenten vanaf nu beter en juist te informeren om het risico op misleiding over duurzaamheid te voorkomen.

Decathlon en H&M hebben consumenten niet goed voorgelicht over de duurzaamheid van hun producten. Dat zegt de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

De Autoriteit Consument & Markt (ACM)  zag in de kledingsector veel mogelijk misleidende duurzaamheidsclaims. Daarom heeft de autoriteit in het voorjaar van 2021 kledingaanbieders aangesproken om hun claims kritisch te bekijken. Daarna heeft de ACM haar onderzoek voortgezet bij onder andere Decathlon en H&M. In het onderzoek bleek bijvoorbeeld dat Decathlon en H&M hun producten aanbieden met algemene termen zoals Ecodesign  en Conscious zonder hierbij direct bij de claim duidelijk het duurzaamheidsvoordeel te benoemen en zonder uit te leggen wat deze labels verschillen van de andere kledinglijnen. 

Misleidende claims

Sportwinkelketen Decathlon en modeketen H&M zeggen toe duurzaamheidsclaims op hun kleding en/of websites aan te passen of niet meer te gebruiken. Ze beloven consumenten duidelijker te informeren om zo het risico op misleiding over duurzaamheid te voorkomen.

Daarnaast doneren zij respectievelijk 400.000 euro en 500.000 euro aan verschillende duurzame doelen ter compensatie van hun onduidelijke en onvoldoende onderbouwde duurzaamheidsclaims. De ACM legt daarom geen sancties op en zal de komende jaren controleren of H&M en Decathlon zich aan hun toezeggingen houden. 

Er loopt ook een onderzoek naar vier andere kledingbedrijven die actief zijn op de Nederlandse markt, maar hier geen hoofdkantoor hebben. De ACM heeft deze organisaties doorgegeven aan collega-toezichthouders in het buitenland. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie