Outdoormerk Haglöfs: 'Koop niets nieuws op Black Friday'

De boodschap van Haglöfs: als je toch graag iets wilt kopen op de 'heftigste verkoopdag van het jaar', koop dan tweedehands.

Het Zweedse outdoormerk Haglöfs blijft zich met haar Green Friday-initiatief verzetten tegen 'buitensporige consumptie als gevolg van mega-kortingen' tijdens Black Friday. Dit jaar grijpt het merk de dag aan om een ​​nieuw tweedehandsconcept te lanceren: Haglöfs Restored. 

Met het groene initiatief van Haglöfs, dat al sinds een paar jaar loopt, neemt het merk stelling tegen de ecologische en sociale impact van overmatige consumptie. Haglöfs gaat zelfs zo ver in zijn idealisme, dat de winkels en webwinkels op de 'meest beruchte winkeldag van het jaar' hun deuren sluiten. Vorig jaar werden de prijzen expres verhoogd, de winst werd geschonken aan milieuorganisaties.

Advertentie
advertisement

Vuilstort

Voor de komende Black Friday promoot het merk de optie ‘tweedehands’. De brand store in Stockholm blijft daarom voor de verandering wel open: bezoekers krijgen op Black Friday de kans om de tweedehandscollectie, Haglöfs Restored, te testen en aan te schaffen. De reguliere Haglöfs-collectie zal die dag niet in de winkel worden verkocht. 'Door jassen, broeken en andere items, die anders zouden worden weggegooid, te herstellen besparen we direct op afval, emissies en water tijdens het productieproces. Zo redden we hoogwaardige materialen van de vuilstort', zegt ceo Fredrik Ohlsson.

Patagonië

Outdoormerk Patagonië, dat bekend staat om zijn activistische inborst, gooit het over een soortgelijke boeg. Het merk schenkt een deel van zijn Black Friday-verkopen aan milieuclubs en brengt zijn eigen tweedehands programma, Worn Wear, onder de aandacht - als alternatief voor het bijdragen aan de massaconsumptie van Black Friday. Helena Barbour, vicepresident global sportswear bij Patagonië. "Met dit initiatief vestigen we de aandacht op het verminderen van koolstof en broeikasgassen, afval en de olifant in de kamer: de ongebreidelde massa-consumptie.' 

Ikea

Bij Ikea kunnen klanten sinds eind oktober hun gebruikte meubels inruilen, zodat de Zweedse meubelgigant ze daarna weer kan aanbieden in de bekende koopjeshoek. De actie draagt bij aan de ambitie van Ikea om tegen 2030 circulair en klimaatpositief te zijn. Met de campagne 'Bring Back Friday' - gelanceerd als tegengeluid op Black Friday - wil Ikea klanten stimuleren om oude producten in te ruilen voor een tweede leven. 

Filippa K

Ook kledingmerk Filippa K boycot Black Friday. Volgens het merk moedigt de jaarlijkse fast fashion-traditie consumenten aan om te veel te consumeren en dingen te kopen die ze niet nodig hebben. 'Dit resulteert in een algehele negatieve impact op het milieu.' In plaats van deel te nemen aan de verkoop tijdens de Black Friday, zal het merk specifiek hun core collectie communiceren, bestaande uit permanente stukken - een assortiment dat altijd beschikbaar is en nooit in de sale.

Verkooprecords in Nederland

Ondertussen wordt verwacht dat Black Friday dit jaar alle verkooprecords via internet breken in Nederland. Dat voorspelt het Zweedse betalingsbedrijf Klarna op basis van data en onderzoek onder duizend Nederlandse onlineshoppers. Klarna verwacht een ruime verdubbeling van de uitgaven op de dag ten opzichte van vorig jaar, mede door de coronapandemie.

Bijna 30 procent van de onlineshoppers geeft aan een deel van hun sinterklaasinkopen te gaan doen op Black Friday en Cyber Monday. Een iets groter percentage wacht tot het koopjesfestijn met het doen van een geplande grote aankoop zoals een televisie of een laptop.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie