Premium

'Amsterdam is één groot verhaal, opgebouwd uit duizenden kleine verhalen'

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal Geerte Udo, CEO van amsterdam&partners.

Geerte Udo

Deze week is Geerte Udo, CEO van amsterdam&partners, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde zij haar inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag), die hier - gebundeld - te zien zijn.

Udo's week gaat over de kracht van storytelling: 'Met storytelling geven mensen betekenis aan hun bestaan, geven ze kennis door, leren ze gedrag, geschiedenis én de toekomst begrijpen. Verhalen kunnen verrijken, schuren en glans geven, inspireren, motiveren, ontroeren en troosten. Verhalen zijn overal, in beeld en tekst, stilstaand of bewegend, over een persoon, een product, een voorstelling, een buurt, een ondernemer en ga zo maar door.

Wij vertellen dagelijks verhalen over Amsterdam en de regio aan bewoners, congresbezoekers, zakenmensen en particuliere bezoekers. Wij willen daarmee Amsterdammers inspireren hun eigen stad te ontdekken, bezoekers gidsen naar onontdekte plekken en de reputatie van de metropool Amsterdam in het buitenland verbeteren bij bedrijven en organisaties.

De stad is één groot verhaal, opgebouwd uit duizenden kleine verhalen. Dat intrigeert me en dat is ook waarom dit thema - storytelling - een belangrijke leidraad is in mijn picks.'

Hier haar 5 bijdragen:

1. Street Art Frankey. Zoveel verhalen bij elkaar

‘Ik ben een groot fan van Street Art Frankey (overdag heet Frankey Frank de Ruwe en is hij creatief directeur van reclamebureau Natwerk, red.) die elke keer een glimlach op mijn gezicht tovert met zijn humoristische creaties, en zo steeds nieuwe verhalen toevoegt aan onze stad. Onverwachte beelden die voor iedereen toegankelijk zijn in de openbare ruimte en waar iedereen weer zijn eigen verhaal bij kan maken. Als je door Amsterdam loopt kom je zijn werk overal tegen. Een grap met een verkeersbord, een standbeeld, een tramhalte. En wat is zijn verhaal?

Een van mijn favoriete werken is het Ajax-shirt (met nummer 34 van Abdelhak Nouri) op de I van de "I amsterdam" letters, ter ere van de 34ste landstitel. Zoveel verhalen bij elkaar. De letters staan symbool voor de vrijheid van Amsterdam, en dat iedereen mag zijn wie hij/zij/het is en iedereen zo een stukje Amsterdam is. Of je er woont, werkt, bezoekt of ervan houdt. Ik ben wie ik ben en ik mag er zijn. En ik ben er trots op. Want, inwoner of bezoeker, samen zijn wij Amsterdam.’

Advertentie
advertisement
Street Art Frankey
Street Art Frankey

2. De verborgen parels van het Amsterdam Museum. Een levende tentoonstelling die nog steeds groeit

‘Eén van de musea die iedere Amsterdammer of Nederlander of eigenlijk iedereen zou moeten bezoeken is het Amsterdam Museum. Het laat bekende en minder bekende parels zien en vertelt heel veel verschillende verhalen van de stad. Groot en klein, oud en nieuw, historie en toekomst het komt allemaal aan bod. Bijzonder is de digitale tentoonstelling Corona in de Stad over de impact van het coronavirus op het dagelijkse leven. Veel Amsterdammers en organisaties delen in deze tentoonstelling verhalen in woord en beeld over het leven in quarantaine. Het is een levende tentoonstelling die nog steeds groeit.’

Uit de digitale tentoonstelling Corona in de Stad
Uit de digitale tentoonstelling Corona in de Stad

3. Uitmarkt = Thuismarkt

‘Het is jammer, maar wel begrijpelijk dat de 43ste editie van de Uitmarkt eind augustus op het Museumplein niet fysiek kan plaatsvinden zoals andere jaren. Maar om het diverse brede aanbod naar een zo breed mogelijke doelgroep te brengen hebben we het online platform Thuismarkt gelanceerd dat al sinds begin juli live is. Een prachtig initiatief waarbij je voorstellingen, lezingen et cetera van artiesten, makers en instellingen kan kijken tegen een kleine donatie die volledig naar de artiesten zelf gaat. De optredens zijn speciaal voor Thuismarkt gemaakt en dat maakt het heel bijzonder. Ik ben zelf erg gecharmeerd van het werk van stadsdichter en schrijver Geshwin Bonevacia. Hij maakte een gedichtenbundel over zijn leven als 10-jarige en neemt je mee in de verschillende inzichten in het leven van toen en nu.’

Tijdens het laatste weekend van augustus zal er een aangepaste Uitmarkt, digitaal en in de zaal, plaatsvinden.

De Uitmarkt
De Uitmarkt

4. De Arena als living lab

'Ik vond de verhuizing van Stadion De Meer naar de Arena geen gemakkelijke. Een plek met een rijke historie was er ineens niet meer. Maar de Johan Cruijff Arena herbergt ook een ongekende verzameling aan verhalen. Het is de thuisbasis van Ajax, het Nederlands Elftal en vele concerten en evenementen. Maar de Arena is veel meer, het is een living lab van innovatie op veel gebieden (Basic Infrastructure, Customer Journey, Facility Management, Fan Experience, Safety & Security en Sustainability & Circular Economy, red.).

Bijna niemand weet bijvoorbeeld dat er in de kelder een hele grote batterij ligt, gebouwd uit oude accu’s van elektrische auto’s. Die batterijen slaan energie op en fungeren als back-up systeem tijdens een stroomstoring, maar de energieopslag kan ook buiten het stadion gebruikt worden. En er is een ongelooflijk mooi mobiliteitscentrum waar veel geëxperimenteerd wordt om bezoekers veilig te kunnen ontvangen. De Arena is, kortom, een plek die iedere keer verrast en inspireert en waar nog veel meer over te vertellen valt.'

De Johan Cruijff Arena
De Johan Cruijff Arena

5. Pop-up terras Carré als antwoord op COVID-19

‘Met het mooie weer ga ik graag naar het Terras op de Amstel. Een prachtige plek voor Carré met uitzicht op de Magere Brug, genieten van een drankje met je voeten in het zand. Als onafhankelijk en zelfstandig theater zonder cultuursubsidies moet Koninklijk Theater Carré inventief en ondernemend zijn. Het theater zocht daarom proactief naar nieuwe en creatieve manieren om inkomsten te generen. Door het terras te bezoeken en het theater zodra dat weer kan, steun je Carré. En wat ik geweldig vind is dat ze een deel van het terras beschikbaar hebben gesteld als pop-up voor Amsterdamse restaurants zonder terras. Samen kun je elkaar helpen!'

Pop-up terras voor Carré
Pop-up terras voor Carré

Komende week is Bert Hagendoorn, specialist in positionering en groeistrategie, curator van #RPOTDFAW.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie