Tientallen Nederlandse bedrijven reizen met New Dutch Wave naar SXSW

Voor het tweede achtereenvolgende jaar is New Dutch Wave aanwezig op SXSW in Austin van 11 t/m 15 maart.

Beeld: ontwerp van het New Dutch Wave-huis

Meer dan vijftig bedrijven en organisaties uit Nederland reizen dit jaar met de Nederlandse handelsmissie mee naar Austin, Texas. Zij presenteren zich daar als New Dutch Wave, om Nederlandse creativiteit te promoten op het internationale festival South by Southwest (SXSW).

Op de beurs
De Nederlandse handelsdelegatie New Dutch Wave presenteert zich met een speciaal huis en een beursstand op SXSW. Arne Koefoed van creatief bureau Wink verzorgt de vormgeving samen met ontwerpbureau Formnation uit New York. Koefoed: ‘We pakken nog wat meer uit. We creëren een groen hart in de stand, wat de zwart-witte grafische vormgeving prachtig aanvult. Daarnaast kiest Jan Habraken van Formnation voor grote blauwe vlakken als opvallende informatiedragers.’

De partijen die Nederland vertegenwoordigen op de beurs zijn Appical, Bartimeus, De Stroopclub, Gemeente Amsterdam, Gemeente Rotterdam, Startup Amsterdam en Startup Rotterdam, met dagelijks roulerende startups, The Cirqle en The Endeavour Group.

Het New Dutch Wave-huis
Het huis is dit jaar in Waller Ballroom aan de befaamde 6th Street en naast de Waller Creek, een soort oase in het midden van de stad. Het huis wordt helemaal aangekleed volgens de huisstijl van NDW, ontworpen door Ewoudt Boonstra namens HALAL.

Het Nederlandse huis gaat maandag 12 maart open voor publiek. Het begint allemaal met een startup-competitie, gesponsord door Innogy (moederbedrijf van Essent). Ook staat de rest van het middagprogramma in het teken van Startups. Speciaal gezant van StartupDelta, Constantijn van Oranje, leidt een panel over het inzetten van blockchain oplossingen om grote maatschappelijke problemen op te lossen.

Verder is er dit jaar volop aandacht voor Nederlandse muziek, festivalcultuur en het thema 'smart cities'. Bekijk hier het volledige programma.

Wereldfaam voor Nederlands avant-garde museum
De Nederlandse kunstenaars Gianna Tomiyama en Chafik Benhmidouch ontwikkelden ‘The Living Museum’. Het is een avant-gardeproject waarbij je niet alleen kijkt naar kunst, maar er volledig in opgaat. Een mix tussen dans, muziek, mode en technologie met steeds wisselende artiesten. Tomiyama en Benhmidouch dromen ervan samen te werken met het Rijksmuseum, Guggenheim of MoMa. Tomiyama: ‘We willen een nieuwe betekenis geven aan het woord museum en de traditionele kunstwereld een nieuw podium bieden.’
De artiesten hebben dus internationale ambities en kregen subsidie om naar SXSW te reizen met de Nederlandse handelsdelegatie. De organisatie van SXSW spotte het project en was zo enthousiast, dat The Living Museum als een van de weinige kunstprojecten in het officiële programma is opgenomen.

Aangesloten partijen NDW 2018 zijn:
Adformatie, Amaro Creative Industries, Appelsap, Appical, Backbone, Bartimeus, Buma Cultuur, CM, Creative Holland, De Stroopclub, Dell EMC, Dept, Dutchband, Dutch Music Export, Dutch Impact, Emerce, Endeavour Group, ESNS, Fonds Podium Kunsten, Formnation, Gemeente Amsterdam, Gemeente Den Haag, Gemeente Rotterdam, Hello Print, innogy, Jurlights, Ministerie van Buitenlandse Zaken, Nalta, Paradiso, Startup Amsterdam, StartupDelta, Startup Rotterdam, The Cirqle en The Living Museum.

Aangesloten startups NDW 2018 zijn BioMed Elements, BlueCity, Chargetrip, DashTag, digitalAngel, Expivi, Fited, GUTS Tickets, Lightning Video Editors, Stackables, Statebox, Storro, Wizzymaps, Wonderkind, Volareo, Universalright, Uscoutfor, Zoku en The Avocado Show.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie