Verdwaalde vrachtwagenchauffeur blijkt 'uit de hand gelopen' PR-stunt

Het Oostenrijkse wintersportplaatsje Seefeld kreeg de lachers vorige week op zijn hand met het bericht dat een vrachtwagenchauffeur zich had vergist in zijn eindbestemming.

De man moest een sneeuwschuiver brengen naar het plaatsje in Tirol, maar maakte een tikfout op zijn navigatiesysteem. Daardoor kwam hij 800 kilometer noordwaarts terecht tussen de Noord-Duitse bakstenen huizen in plaats van op besneeuwde pistes. Hij was naar gelijknamige Duitse plaatsje Seefeld gereden in plaats van naar Tirol.

Oppikken

De media namen het amusante nieuws grif over, want berichtjes waarin mensen zich in dedoen het goed in de media. Ze bleken allemaal in de maling genomen, het ging om een PR-stunt. De bedenkers ervan hadden niet verwacht dat het zo uit de hand zou lopen en het bericht zo zou worden opgepikt.

Dat kwam onder meer doordat de doorgaans behoorlijk serieuze Duitse pers nalatig was in het checken van het bericht. Titels als Frankfurter Allgemeine Zeitung en Spiegel Online plaatsten het zonder contact op te nemen, aldus Elias Walser van Seefeld. Volgens hem hadden alleen een lokale Tiroler krant en twijfels.

Leugentje

Laatstgenoemde vroeg om bewijs dat de opgevoerde vrachtwagenchauffeur daadwerkelijk werkt voor het transportbedrijf werkt. Dat kon niet geleverd worden, aldus woordvoerder Charles Royer, want de chauffeur, maar hijzelf ook, waren nog maar net in dienst bij de transportonderneming.

Dat was een leugentje uiteraard, Royer leidt de public relations bureau "SR1". NDR besloot het bericht niet op te nemen.

Pijnlijker was de PR-stunt voor de gerenommeerde Duitse Press Agency (dpa). Dat moest drie berichten over het onderwerp terugtrekken en de media vragen om ze niet meer te gebruiken.

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie