Webmarketing als onderscheidend vermogen voor webbouwers?

Wie regelmatig offertes aanvraagt bij webbouwers, ziet hun prijsopgaven veranderen. De kosten van het bouwen worden overschaduwd door aanvullende diensten. Want aanbieders van ‘internet solutions’ kunnen zich steeds minder onderscheiden op alleen techniek. Daarom bieden ze diensten aan als zoekmachine optimalisatie (SEO) en advertising (SEA) als USP. Maar is dit een slimme keuze?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Prijsvechten is geen optie
Onderscheiden op prijs is geen aantrekkelijke optie. Het is vaak al moeilijk genoeg om een realistische kosteninschatting te maken, zeker als het om meer complexe sites gaat. Vooral de intensiteit van projectmanagement wordt regelmatig onderschat. Met uitgeknepen prijzen blijft er ook weinig ruimte over voor het bieden van toegevoegde waarde.

De strijd aan met online marketing bureaus?
Met het aanbieden van SEO- en SEA-diensten ga je als internetbouwer de concurrentie aan met webmarketingbureaus. Voor kleinere opdrachtgevers die een site willen, zal dit nog meevallen. Maar als het om omvangrijke projecten gaat, van bijvoorbeeld A-merken, is die concurrentie zeker aan de orde.

De vraag die opdrachtgevers zich dan moeten stellen is: ‘Waar kan ik online marketing het beste uitbesteden? Bij webmarketingspecialisten of webbouwers die ‘het erbij doen’? Hoe maak je deze keuze? De vraag die hierbij rijst is hoe je de kwaliteit van de online dienstverlening vooraf kunt vergelijken. Welke toonaangevende cases heb je dan als webbouwer? De online marketingbureaus zijn hier waarschijnlijk in het voordeel.

De omgekeerde ontwikkeling is overigens ook gaande. Webmarketingbureaus die zelf gaan bouwen, omdat ze ontevreden zijn over websites die ‘traditionele’ webbouwers opleveren.

Diffuse markt vraagt om integrale aanpak
Voor marketeers bij opdrachtgevers wordt de markt voor internetcommunicatie er niet transparanter op. Wij adviseren altijd een geïntegreerde aanpak. Internet moet als vanzelfsprekend onderdeel van merkcommunicatie, winkelformules, imagocampagnes, activatieprogramma’s en dergelijke worden behandeld.

Internetcommunicatie wordt nog te vaak als een apart traject gezien. Met een aparte projectgroep, een apart budget en aparte doelstellingen of eisen. De regisseur van de marketingcommunicatie zou ook de regisseur van de website moeten zijn. Immers, internetcommunicatie is slechts één van de tools die je inzet om centrale marketing- en communicatie doelstellingen te bereiken.

Hoe kunnen webbouwers zich dan wel onderscheiden?
Vooropgesteld, het aanbieden van webmarketingdiensten is geen foute keuze. Het is echter de vraag of je hier het onderscheidend vermogen moet zoeken. Er zijn diverse andere opties. Ik denk aan innovatie, operational excellence in projectmanagement of in een multichannel benadering. Voor internetbureaus is in de huidige ‘volle’ en diffuse markt een heldere merkpositionering in ieder geval geen overbodige luxe.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie