Ziggo negeerde RCC-oordeel, adverteert nog steeds met glasvezel-kabelnetwerk

De claim glasvezel-kabelnetwerk is volgens een concurrent en de RCC misleidend. Ziggo vindt dat niet en blijft de term gebruiken.

ANP

Ziggo adverteert nog steeds met de term glasvezel-kabelnetwerk, ook al beloofde het in 2013 schriftelijk zijn beleid aan te passen. Dat blijkt uit navraag van Nu.nl. De Reclame Code Commissie (RCC) oordeelde in dat jaar dat Ziggo de term glasvezel-kabelnetwerk niet meer mocht gebruiken. De RCC deed de uitspraak naar aanleiding van een klacht van de concurrerende internetprovider Reggefiber, dat Ziggo's woordgebruik misleidend vond.

Het glasvezel-kabelnetwerk van Ziggo bestond en bestaat namelijk voor 97 procent uit glasvezel, aangevuld met een coaxkabel (3 procent) naar de woningaansluiting. Reggefiber - tegenwoordig onderdeel van KPN - had een volwaardig glasvezelnetwerk. Een volwaardig glasvezelnetwerk maakt aanzienlijk hogere up- en downloadsnelheden mogelijk voor consumenten en zakelijke gebruikers. Zo kan een glasvezelnetwerk een up- en downloadsnelheid van 1 gigabit per seconde bieden, waar Ziggo's glasvezel-kabelnetwerk dezelfde downloadsnelheid aantikt maar qua uploadsnelheid niet verder komt dan 50 megabit per seconde. Dat is beduidend lager, waardoor onder meer het uploaden van grote bestanden langer duurt. 

RCC-oordeel genegeerd

De RCC bevestigt tegenover Nu.nl dat Ziggo in 2013 per brief bevestigd heeft zijn reclamebeleid aan te gaan passen. Dat is gebeurd door een reclame waarin de term glasvezel-kabel genoemd werd te verwijderen, zegt een Ziggo-woordvoerder tegen het nieuwsmedium. Met de term glasvezel-kabelnetwerk is Ziggo niet gestopt, want de provider zegt het duidelijk genoeg te vinden dat bij een glasvezel-kabelverbinding de glasvezelkabel uiteindelijk overgaat in een coax-kabel. 

Ziggo mag het RCC-oordeel negeren omdat de RRC geen wettelijk gezag heeft. Het gebeurt echter niet vaak dat organisaties de uitspraak van de RRC naast zich neerleggen. Tegenover Nu.nl zegt de RCC niets te kunnen doen totdat een consument of organisatie opnieuw een klacht indient tegen Ziggo's gebruik van de term glasvezel-kabelnetwerk. 

Consumentenbond: internet is snel

Dat Ziggo campagne blijft voeren met de term glasvezel-kabelnetwerk, stoort De Consumentenbond niet. 'Ze klopt niet helemaal, maar voor consumenten zijn er geen grote gevolgen. Ziggo belooft snel internet en dat hebben de klanten ook. Het zou wel een probleem zijn als het internet langzamer zou zijn', verklaart een woordvoerder tegen Nu.nl

De grote vraag lijkt of consumenten weten wat het verschil is tussen een glasvezelnetwerk en een glasvezel-kabelnetwerk. Eerstgenoemde biedt als gezegd potentieel veel hogere up- en downloadsnelheden en dus een snellere internetervaring. Onder meer KPN, T-Mobile, Delta en Tweak hebben en volwaardig glasvezelnetwerk. De maandprijzen van abonnementen lopen uiteen, maar een volwaardig glasvezelabonnement hoeft niet duurder te zijn dan een abonnement op Ziggo's glasvezel-kabelnetwerk.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie