BrandFuel 24 - inspiratie opdoen in Frankfurt

Ook dit jaar ging een trein vol marcom-professionals op pad voor BrandFuel 24. Organisator Leo van Sister brengt verslag uit van een enerverende reis.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

BrandFuel24 is wederom grote bron van inspiratie gebleken voor aanwezige MarCom professionals. In volle vaart werden in 28 uur in en naar Frankfurt 7 zeer inspirerende masterclasses gegeven. Soms met wel 300 kilometer per uur. Verder was er een Trendsafari in Frankfurt, de Brandmastersgame 2011 werd gespeeld. Het team dat De Gruyter als innovatieve leermethode herintroduceerde, werd gekozen tot winnaars.

Bestemming Frankfurt bleek voor velen een aangename verrassing te zijn. Al bij het vertrek op Amsterdam CS waren de deelnemers eager om hun teamgenoten te ontmoeten. Met wie ga ik een oud merk revitaliseren en welk merk kunnen we kopen via de live veiling in de ICE?

Er was ook een mooie spreiding van bedrijven en branches. De teams waren eager om te scoren en wisten veel strategische en creatieve concepten voor de 8 merken te maken. Ook de live veiling van in de trein werd een leuk intermezzo en zo konden alle teams gewapend met hun "vergeten" merk de uitgezette TrendSafari in het zonnige Frankfurt starten. Het bleek dan ook zowel in het online consumentenonderzoek van Trendbox als bij de live pitch in de ICE een close finisch tussen de merkenteams van De Gruyter, Fokker (2e) en Telefunken (3e).

Voor de gelegenheid was de mooie ICE tijdelijk omgebouwd als rijdende collegezaal. De 7 sprekers bleken allen een goed en inspirerend verhaal te hebben binnen het centrale thema Marketing RESET2011. Het voert te ver om een uitgebreid verslag te doen van 7 uur inspiratie, maar voor de liefhebber hierbij enige insights.

Carl Rohde (science of time) Carl toonde gloednieuw trendmateriaal uit de nieuwe Coolmonitor die hij met TrendBox heeft opgezet. Duidelijk is dat we ook in Nederland midden in een "wikileaks-cultuur" zitten en dat neemt toe. Veel burgers, zeker ook 50+, wantrouwen veel instanties, personen en ook merken. Er zijn veel mensen ERG boos. We moeten er rekening mee houden dat de komende generatie compute-DNA heeft en fully connected is met social media.

Mylene Heystek (Douwe Egberts) Mylene is zelf een rasmarketeer en dat is te merken. Haar enorme passie voor marketing werkt prima op de merken van Douwe Egberts en op de besproken Pickwick-case in het bijzonder. De grote boodschap was vooral als merk te blijven innoveren, zeker ook tijdens recessies. Het werkt prima op de omzet en marktaandelen en inspirerend voor de vele marketingcollega's. Innoveren vanuit insights maar ook in co-creation met die consumenten kan lonend zijn, ervaart Mylene. Voor de marketeer heeft zij een heldere boodschap: durf marketeer te zijn!

Jens Tinapp (Microsoft Europa) had de dankbare taak om de marcommers tijdens het ontbijt te inspireren. Gelukkig heeft Xbox een speelse en slimme visie op de toekomst en dat sprak velen aan. Begonnen 10 jaar terug met de strategie "verover de huiskamer", is Xbox nu een innovatieve "Entertaiment Hub". Hij deelde met de groep de 7 insights die Xbox marketeers gebruiken. De sleutel is innovatie op de handset voor Xbox, terwijl het nieuwe Kinect zelfs zo ver gaat dat je geen handset meer gebruikt maar gezicht- en spraakherkenning. Je bent dus zelf de controller.

Wim Ubachs
De adverteerders die het bureau het meeste vertrouwen geven krijgen het voor elkaar om het bureau voor je merk te laten dansen, wat veel oplevert. Verder ziet Wim dat de communicatieafdelingen bij adverteerders nog veel meer dan nu als reclamebureaus gaan opereren en zullen reclamebureaus beduidend minder nodig zijn. De vraag is dan of de creatieven dan overstappen naar de merken.

Vincent Everts (Innovader) Met Vincent komt er tegelijk een tsunami van beelden en informatie op je af. In een uur tijd 260 slides. Ook Vincent waarschuwt de marketeer dat het vertrouwen en mensen en merken op het spel staat. Eind van dit decennium bestaan er geen kranten meer en is vrijwel elke tv internet-connected. De macht verschuift sterk: Google Nederland haalt al meer advertentie omzet binnen dan een RTL of STER. Meest bizarre voorbeeld van verandering is Groupon, volgens Everts.
Eigenlijk ouderwetse verkoop in digitaal jasje. Het effect: het bedrijf is thans 25 miljard waard en bedrijven staan in de rij om te adverteren ondanks dat ze maar weinig er aan overhouden. Ook waarschuwt Vincent voor de explosie van kostenstijgingen voor het gebruik van internet, maar dit zal zeker nieuwe aanbieders en vormen uitlokken.

Pieter Zwart (Coolblue) kwam met een inspirerend verhaal over het concept en de uniciteit van Coolblue. Coolblue wint het niet op prijs omdat zij dat niet kan en niet wil, maar wel op het breedste en diepste assortiment, plus zeer klantgerichte medewerkers en de betere services én dat waardeert die klant zeker.
Deze kern is het DNA en tref je in alle geledingen van het bedrijf. Service is een obsessie voor Coolblue.
Coolblue wilde een "industry changer" zijn en werd dat ook en draait beter als ooit tevoren. Leuk is ook te zien dat Coolblue sinds eind 2010 nu ook een believer of branding is geworden en online + offline de shops veel meer als merk neerzet.

Arno Prins (MusicResearch.nl) bracht zijn lezing over muziek, doelgroepen en de intrarelatie met merken in de Velvetclub. Door gericht onderzoek te doen zie je dat er heldere verbanden zijn. Zo bracht hij bijvoorbeeld ook een soort van muzikale horoscoop voor een aantal aanwezige merken.

Na 28 uur vermoeid maar stevig bijgetankt op branding, bleken alle deelnemers en meereizende sprekers (die ook in de teams zaten) erg enthousiast. Ze namen veel nieuwe inzichten en netwerken mee naar hun werk en merk. Op naar 2012!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie