Premium

Coca-Cola zet speciale smaak en artiestsamenwerking in om band met Gen Z te versterken

Voor het eerst brengt Coca-Cola een limited-edition (Creations) drankje ook in Nederland uit.

Een uitsnede van een campagne-afbeelding
Afbeelding: Coca-Cola

Coca-Cola slaat de handen ineen met zangeres Rosalía om een nieuwe, limited-edition smaak Coca-Cola Zero Sugar uit te brengen. Deze Creations-smaak, die Movement heet, is tijdelijk wereldwijd verkrijgbaar. Het is voor het eerst dat een Creations-smaak in Nederland te koop is.

Met het nieuwe drankje richt Coca-Cola zich duidelijk(er) op de jongere generatie (vanaf achttien jaar), ook wel Gen Z genoemd. Rosalía heeft voor Coca-Cola ook een nieuwe single genaamd LLYLM uitgebracht.

Digital-first-campagne

De Movement-drank zit in een speciale gekleurde blikjes van 250 ml met teksten van Rosalía. De lancering van de smaak uit zich in een digital-first-campagne, aldus Coca-Cola. Zowel op Europees als Nederlands niveau richt het bedrijf zich 'sterk' op het bereiken van Gen Z, onder andere via online-video, connected-tv, sociale media en 'doelgerichte out of home-reclame'.

Ook volgt er op 25 februari een pop-up-evenement in Rotterdam waar consumenten de Coca-Cola-smaak kunnen proeven. Op de evenementlocatie kunnen bezoekers ook luisteren naar de nieuwste single van Rosalía, hun make-up en nagels laten doen, nep-tattoo's laten zetten en content maken in een 'Rosalía videobooth'.

De Coca Cola Movement is vanaf nu tot eind mei te koop bij Kinepolis-bioscopen en grotere supermarkten. Carolien de Kok, marketing manager Coca-Cola Nederland, geeft antwoord op een viertal vragen over de strategie en doelgroep van Coca-Cola Creations.

RB: Coca-Cola spreekt niet van een campagne, activatie of strategische keuze maar van een 'movement'. Is dit woord niet wat groots gekozen voor limited edition dranken?
CK:

De Coca-Cola Movement is de eerste limited-edition smaak die in Nederland wordt gelanceerd vanuit het innovatieplatform Coca-Cola Creations. Met Coca-Cola Creations brengen we tijdelijke innovaties, niet zomaar een nieuwe smaak, maar met creaties op thema’s die gen Z aanspreekt. We weten namelijk dat muziek een belangrijk thema is in het leven van deze generatie. Muziek helpt hen om emoties beter onder woorden te brengen. Movement is geïnspireerd op de transformerende kracht van muziek. Coca-Cola en Rosalía gingen samen op zoek en wilden het idee van verandering vangen in Coca-Cola Movement, dus die fans een smaak biedt, geïnspireerd door transformatie. En wat betreft het concept Creations: Verschillende voorbeelden die in het buitenland vorig jaar al gelanceerd waren, zijn Coca-Cola Intergalactic, Marshmello’s Limited Edition Coca-Cola en Coca-Cola Dreamworld. 

We lezen in het persbericht steeds over Gen Z. Is Coca-Cola deze doelgroep aan het verliezen en wil het deze weer terugwinnen?

Coca-Cola is een merk voor iedereen, voor verschillende generaties, al meer dan 138 jaar. In alles wat we doen, willen we ‘Real Magic’ brengen, passend voor elke doelgroep. Dat zit in inspireren tijdens verschillende momenten, zoals de Coke Studio-campagne in de zomer, Kerst-campagne en de Marvel-campagne die nu loopt. Naast deze campagnes willen we ook voor Generatie Z een passende innovatie lanceren, gelinkt aan hun passies. Een van hun passies is muziek, iets is waar de interesse van Gen Z ligt en hun helpt in hun transformatie naar volwassenheid.

Wat is de logica achter de samenwerking met Rosalia?

Rosalía geldt als een van de meest invloedrijke en baanbrekende artiesten van haar generatie. In haar carrière, van klassiek opgeleide flamencodanseres in Spanje tot de wereldberoemde popster van nu, overstijgt Rosalía de grenzen en genres in muziek, dans, kunst en mode. Zij heeft ook echt haar eigen stijl waarmee ze inspireert en zichzelf telkens opnieuw uitvindt. We hebben voor de samenwerking voor Coca-Cola Movement daarbij de voorkeur gegeven aan deze inspirerende artiest. En een leuke funfact is dat Rosalía daarbij altijd een groot liefhebber is geweest van de iconische Coca-Cola-smaak, die we nu in samenwerking met haar een nieuwe twist hebben gegeven.

Gen Z staat bekend als een kritische doelgroep. Staat die wel open voor deze ongelimiteerde vrolijkheid van de movement?

Gen Z is zeker kritisch, maar ook een generatie die steeds gebukt gaat onder veel stress. We denken dat movement en vrolijkheid die dit blikje uitstraalt, juist iets is wat kan aanslaan en hen inspireren op thema muziek, maar ook dans en  mode. Thema’s die aansluiten bij deze doelgroep. En na Movement volgen meerdere Creations! Maar eerst gaan we deze supporten en zorgen dat we gen Z inspireren met deze limited edition via experiences, outdoor en online.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie