‘Ik gebruik Instagram heel strategisch, het is echt mijn business’

Portretreeks van invloedrijke Instagrammers – afl. 1: Anna Nikbakht Nooshin (28)

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Medeoprichter en executive editor van de populaire site NSMBL, een verzamelplaats voor ‘alles wat het vrouwenleven leuk maakt’. In mei 2011 begon ze de site, omdat ze ondanks een cum laude master communicatie aan de UvA nergens werd aangenomen. Inmiddels verkoopt NSMBL eigen producten, organiseert ze jaarlijks een festival en heeft Nooshin een ‘capsule’ kledingcollectie gemaakt voor Goosecraft. In 2015 komt haar eerste boek uit: ‘De ultieme gids voor jouw weg naar de top’.

106.000 volgers op .

‘Ik heb met de site en sociale media altijd heel erg vastgehouden aan mijn eigen visie en geprobeerd niet veel naar andere mensen te kijken. Ik denk dat je de kracht uit jezelf moet halen en moet nadenken over je eigen sterke punten. Ik geloof niet zo in continu zoeken naar vergelijkingen. Daarnaast begon ik als een van de weinigen een website in een tijdperk waarin persoonlijke stijlblogs populair waren. Nu gaan al die bloggers weer naar websites, dus ik denk dat ik toen de juiste keuze heb gemaakt.

Ik gebruik Instagram heel strategisch, het is echt mijn business. Ik deel niet zomaar alles. Ik heb een heel vaste lijn in hoe mijn foto’s eruitzien. Alles is heel clean. Ik zie het als mijn persoonlijke visitekaartje en bijna als mijn eigen site. Je zult dus niet snel lollige vriendinnenfoto’s, vriendjesfoto’s of wazige kiekjes treffen op mijn pagina. Mijn volgers zijn vrouwen die houden van mooie beelden, beauty, mode en lifestyle.

Ik word door verschillende merken en pr-bureaus benaderd voor een samenwerking. Je moet hierbij goed nadenken waar je een commerciële grens trekt en met wie je in zee gaat. Omdat mijn persoonlijke Instagram zo gekoppeld is aan mijn persoonlijkheid, kan ik niet zomaar met merken werken waar ik zelf niet achter sta. Ik kies merken uit het hoge segment, luxe merken, maar ook merken waar ik zelf al jaren dol op ben.

Een trend op Instagram is nu dat er een bepaald format zit in je foto’s. Dus dat je altijd hetzelfde filter of frame gebruikt, zodat al je foto’s goed bij elkaar passen. Dan wordt het één geheel.’

Marjolein Lokker, digital pr & marketing consultant van U-PR over de samenwerking met Anna Nikbakht Nooshin:

‘Anna bereikt met haar platform NSMBL het grootste (vrouwelijke) gedeelte in Nederland van generation Y en een stukje generation Z. Het is voor veel van onze klanten, zoals Black Opium by YSL, Swatch, Pepe Jeans, Sloggi, Ugg en We, ‘de stem’ naar ons publiek en zij doen dit op een vernieuwende en creatieve manier. Instagram is een van de meest gebruikte platforms onder millennials en dé inspiratiebron voor deze jonge vrouwen. Advertising via Instagram komt het meest ‘native’ over vergeleken met andere sociale kanalen, mits goed gedaan uiteraard. Anna weet met haar Instagram-profiel één look en feel aan te houden, die herkenbaar is voor haar stijl. Voor de lanceringscampagne van het nieuwe parfum Black Opium voor Yves Saint Laurent creëerde zij bijvoorbeeld een Instagram-post die helemaal Yves Saint Laurent is, maar ook helemaal Anna. Dit maakt het verhaal authentiek en daarom succesvol.’

FOTO: YVET VAN DER NAALT

Deze portrettenreeks is ook gepubliceerd in Communicatie januari/februari 2015.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie