Stichting Reclame Code roept in campagne influencers op: wees open over reclame

#Ad vraagt aandacht voor transparantie op sociale media.

De Stichting Reclame Code (SRC) komt met de campagne '#Ad Herken de reclame op internet'. Daarmee vraagt zij aandacht vraagt voor het belang van transparantie rondom reclame op sociale media. De SRC wil influencers aansporen open te zijn over het feit of ze al dan niet betaald zijn voor het noemen van een merk in bijvoorbeeld een vlog of post.

Advertentie
advertisement

Update reclamecode sociale media

De stichting bracht in mei een geüpdatete versie uit van de in 2014 verschenen Reclamecode Social Media, waar influencer marketing aan is toegevoegd. In de code staan praktische voorbeelden voor merken en influencers. Zo weten ze hoe ze samen op een transparante manier reclame kunnen maken. 

De kern is: wees op sociale media transparant over de relatie tussen influencers en adverteerders als er sprake is van het bespreken of tonen van een merk of product waarbij een bepaald voordeel is geboden (een vergoeding in geld of natura) zoals een gratis product. De consument moet op alle mediaplatforms snel en eenvoudig kunnen begrijpen dat het om reclame gaat.

In de lokale influencermarkt gaan jaarlijks miljoenen euro’s om. 

'Wereldwijd groeit het gebruik van influencers als marketinginstrument en ook in Nederland zien wij deze trend de laatste jaren doorzetten', zegt directeur Otto van der Harst van de Stichting Reclame Code. 'Tegelijkertijd laat onderzoek zien dat het vertrouwen in online daalt. Wij vinden het ontzettend belangrijk om met meer transparantie het vertrouwen in de sector te versterken.' 

Heleen Crielaard (Rabobank en voorzitter van de bvA Taskforce Influencer Marketing): 'In de huidige vorm bestaat influencer marketing pas een paar jaar en bij dit soort nieuwe ontwikkelingen zie je dat het altijd even duurt voordat de regels goed worden nageleefd. Daarom juichen wij dit campagne-initiatief toe. Aan ons als sector de taak om ervoor te zorgen dat iedereen de regels daadwerkelijk gaat naleven, ook adverteerders.'

Campagnecredits

Regie & fotografie: Torben Raun

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie