Verbod op tabaksreclame van kracht

Vanaf vandaag is het maken van reclame voor rook- en tabakswaren en de sponsoring door de tabaksbranche verboden. Dit is het gevolg van het aanscherpen van de Tabakswet.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Concreet betekent het dat vrijwel alle reclame-uitingen van tabaksfabrikanten niet meer zijn toegestaan. De Voedsel- en Waren Autoriteit (VWA) ziet toe op de juiste naleving van de wet. De Tabakswet verbiedt voortaan alle tabaksreclame, van de asbakken met tabaksreclame in horecagelegenheden tot de reclame op billboards in de bushokjes en de sponsoring van evenementen. Het algehele reclameverbod kent twee uitzonderingen; het geldt niet voor de tabaksspeciaalzaken. Voor deze bedrijven zijn wel specifieke beperkingen opgenomen in de wet. Zo mag de reclame niet speciaal gericht zijn op jongeren. Verder blijft tabaksreclame in kranten en tijdschriften tot 1 januari 2003 mogelijk.

Als onderdeel van de Voedsel en Waren Autoriteit gaat de Keuringsdienst van Waren de Tabakswet handhaven. Overtreders kunnen worden bestraft met een geldboete. Fabrikanten, groothandelaren en importeurs die het reclame en sponsoringverbod overtreden krijgen eerst een waarschuwing maar kunnen daarna een boete krijgen die tot aanzienlijke bedragen kan oplopen. Ook voor winkeliers en horecaondernemers in overtreding is dat het geval.De komende maanden zal de Keuringsdienst van Waren met steekproefsgewijze controles nagaan of de nieuwe bepalingen uit de Tabakswet worden nageleefd. Deze resultaten zal de VWA gebruiken om daarna meer gerichte acties op te zetten.

Het reclameverbod in de Tabakswet geeft invulling aan het takaksontmoedigingsbeleid. Het is gericht op het verminderen van het aantal rokers om de gezondheidsrisico's terug te dringen. Mensen, die over dit onderwerp vragen hebben, kunnen kijken op

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie