Een goede visual heeft toegevoegde waarde. 5 ijzersterke voorbeelden

Om de infobrei te ordenen, zijn visuals een prima middel. Maar niet elk beeld is een krachtige visual.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De journalistieke wereld is veranderd in een informatie-tsunami. Om de infobrei te ordenen zijn visuals een prima middel. Tot zover de ouwe koek. Niet voor niks is Pinterest een succes en zit je zelf op Facebook of Instagram.

De ene visual is de andere niet

Een goede visual heeft toegevoegde waarde. De foto zet aan tot denken. Dat kan gerealiseerd worden doordat een moderne techniek is toegepast of doordat goed is nagedacht over de boodschap (of natuurlijk een combinatie). Deze blogpost zet een aantal inspirerende voorbeelden op een rij.

Beeld en boodschap
Dit voorbeeld is afkomstig van . In zijn betoog op YouTube toont hij 2 foto’s van uithuwelijking, een tamelijk algemeen beeld en een foto door een prijswinnende fotograaf (onder).

Het beeld onder roept vragen op en zet je aan het denken. Zijn dit kinderen, of vrouwen die eigenlijk nooit kind zijn geweest? Et cetera. Oftewel, beeld 1 is een ‘plaatje’, beeld 2 is daarentegen een foto met een boodschap. Het voegt extra informatie toe aan het verhaal.

Analoog empowered beeldkracht
Met behulp van analoge bewerking kan beeld in één keer de spijker op z’n kop slaan. Het onderstaande vakwerk door  toont een door de versnipperaar gehaalde coverfoto voor een interview, waarvoor achteraf toch toestemming is gegeven. De foto is versnipperd om vervolgens weer in de juiste volgorde op een wit vel te leggen en te fotograferen. Creatief, doordacht en toepasselijk.

Virtuality
Hoe breng je een virtueel character tot leven? mocht het doen voor Assassin’s Creed van Ubisoft. Dat betekent research doen naar de juiste sfeer, toon, combinatie. Wie goed kijkt herkent op de achtergrond een bewerkt Scheepvaartmuseum.

(Zie behind the scenes video: .)

Video
Social service Vine met snackable vids zijn populair omdat het aansluit bij de tijdgeest. Weinig tijd, dus liever een clip dan een lap tekst. Maar, als Vine een succes op smartphones is waarom dan niet op tv? Dat is precies wat Dunkin’ Donuts dacht. Zij gebruikten hun Vine als tv-spot.

Smartphone-kiekjes
Een kiekje maken met een smartphone lukt de meeste wel, maar dat maakt je nog geen respectabel fotograaf. Dat vereist creativiteit en conceptuele vaardigheden. Een iPhone met camera maakt je nog geen .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie