Tim van der Zanden (Heineken): ‘Er is nu enorme behoefte om de CEO te horen en zien’

Adformatie Connects Live aflevering 5 ging over interne communicatie en leiderschap in crisistijd.

Hoe communiceer je je team de crisis door en hoe kun je motiveren en zelfs reorganiseren op afstand. In de vijfde aflevering van Adformatie Connects Live praatten Marion Koopman (ceo Greenhouse, voorzitter VEA), Tex Gunning (ceo Leaseplan) en Tim van der Zanden (director global communication Heineken) daarover.

De twee ceo’s Koopman en Gunning zijn het erover eens dat het in deze crisistijden altijd eerst gaat om de gezondheid van de eigen mensen. ‘Daarna volgen de economische en vooral ook mentale gezondheid’, zegt Gunning. ‘Ik vind dat we juist die mentale gevolgen voor je bedrijf en de samenleving als geheel niet mogen onderschatten.’

Advertentie
advertisement

Behandelen als adults

Koopman vindt het belangrijk om ook vooruit te kijken met het team. ‘Je moet ook volledige focus hebben op de volgende stappen. Wat mij betreft geven we gas op innovatie. Verbinding, eerlijkheid en tegelijkertijd vooruit kijken zijn de drie dingen die nu het belangrijkste zijn voor mijn organisatie.

Gunning vindt het belangrijk intern eenduidig te communiceren. ‘We communiceren één keer per week met het hele personeel. En de boodschap komt van mij. Ja, ook slechtnieuwsgesprekken. Ik sta voor open en eerlijk communiceren. Zo wordt het makkelijker om besluiten te nemen. Belangrijke les is: behandel iedereen binnen je organisatie als adults.’

Ceo zichtbaar naar binnen en buiten

Communiceren is in deze tijd vooral lastig omdat we in het ongewisse zijn over hoe lang de crisis nog gaat duren, zegt Van der Zanden.

Hij ziet in deze tijden ook goede punten: er ontstaat nog veel meer dan voorheen een grotere Heineken-community. ‘Daar zie je een enorme urgentie.’ Vooral moet de ceo in deze tijd veel zichtbaarder zijn, weet Van der Zanden. ‘Er is nu enorme behoefte om de ceo te zien en te horen. Niet alleen naar binnen, óók naar buiten moet hij zichtbaar zijn met de duidelijke boodschap: dames en heren, wen aan het nieuwe normaal.’

Gunning zegt dat er tijdens crises ook nieuwe leiders opstaan. ‘De dimensie verandert onmiddellijk, je krijgt situationeel leiderschap. Onze financiële man leidt ons dagelijkse crisisteam, omdat hij er zo goed in is. En verder ben ik naar de rest van de wereld heel zichtbaar.'

Bekijk aflevering 5 van Adformatie Connects Live 

Adformatie Connects Live - Aflevering 5

Adformatie Connects Live

Adformatie brengt in de talkshow Adformatie Connects Live wekelijks industry leaders samen om over de impact van de coronacrisis op het marketing en communicatie-vak te praten. Vanuit Capital C wordt het vak in een half uur bijgepraat over de recente ontwikkelingen en hoe daar op korte en lange termijn mee om te gaan.

De livestream is elke donderdag vanaf 16.30 uur te volgen via deze pagina en via YouTube en Facebook. Meepraten kan via #adfoconnects.

 

Plaats als eerste een reactie

Advertentie