Zelfstandigen in communicatie en marketing vrezen overvolle markt

Meer dan de helft verdient minder dan twee jaar geleden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zelfstandigen in de marketingcommunicatiesector zijn redelijk tevreden over hun werk en inkomsten, al vreest de zzp’er de komst van nog meer concurrentie op de arbeidsmarkt. Ook geeft een grote groep aan minder inkomsten te hebben dan 2 jaar geleden en is er angst om onder zijn of haar niveau te werken.

Dat blijkt uit onderzoek van Adfo Groep in opdracht van USG Marketing, Communicatie & Sales Professionals.

In het onderzoek ‘Kansen en uitdagingen voor de zzp’er in marketingcommunicatie’ verwoorden 415 zzp’ers  in de marketingcommunicatie hun grootste kansen en uitdagingen voor het komende 12 maanden. Daarnaast geven ze inzicht in hun huidige werksituatie. Hoe komt men aan opdrachten, hoe houdt men de kennis bij? Is het werk veranderd ten opzichte van een paar jaar geleden, en heeft de crisis invloed gehad op de beloning?

55 procent verdient minder

Respondenten geven als reden om te starten als zzp´er: ‘Niet gebonden zijn aan een werkplek’, net als ‘een betere beloning’. Maar voor de meeste lonkte het ondernemerschap en gevarieerder en interessanter werk. Maar ook de vrijheid om de werkuren flexibeler in te kunnen vullen.

55 procent van de respondenten verdient echter minder dan 2 jaar geleden. Daarvan verdient 35 procent tot 10 procent minder, 28 procent 11 tot 20 procent minder, en 18 procent 21 tot 30 procent minder. 8 procent verdient minder dan de helft in vergelijking tot twee jaar geleden.

Van de 34 procent die meer verdient dan 2 jaar geleden, verdient 40 procent tussen de 11 en 20 procent meer. 29 procent verdient tussen de 21 en 30 procent meer, en 21 procent tot 10 procent. 8 procent verdient meer dan helft meer ten opzichte van 2 jaar geleden.

Bang om onder niveau te werken

Zzp’ers zijn echter ook bang om onder hun niveau te werken. Een groot deel geeft aan dat men als grootste uitdaging ziet ‘het vinden van klussen die beter passen’. Kennelijk wordt er vaak werk aangenomen dat niet matcht bij de specialisatie en ervaring. Veel zzp&;ers geven aan dat ze -tegen wil en dank- blijven hangen in dezelfde soort opdrachten. Bedrijven zoeken vaak specialisten die snel een bepaalde klus kunnen klaren.

Overvolle markt

Daarnaast vrezen zpp’ers de komst van nog meer zzp´ers op een al overvolle markt. Respondenten willen de komende tijd dan ook werken aan vakinhoudelijke ontwikkeling. Men haalt vooral kennis uit netwerken in de directe, lokale omgeving. Er wordt geïnvesteerd in opleidingen, maar ook nieuwe branches en vakgebieden, zoals contentmarketing, worden verkend.

Elsbeth Eilander, chef Marketing Intelligence Adfo Groep, merkt op over het onderzoek: ‘Zzp’ers geven aan dat ze vanwege de variatie en afwisseling een zelfstandig bestaan hebben gekozen, maar dat valt in de praktijk toch tegen. Veel respondenten vinden het een uitdaging om andersoortige opdrachten binnen te halen of, nog erger, onder zijn of haar niveau te werken. Uit de antwoorden komt ook naar voren dat een groot deel van de zzp’ers nieuwe kansen zoekt buiten het bekend netwerk en vakgebied.’

Zakelijk netwerk belangrijk

De overgrote meerderheid (41 procent) geeft aan op dit moment de meeste klussen via het zakelijke netwerk binnen te hengelen. Ver daarna komen vrienden en familie (15 procent). 14 procent van de respondenten wordt door klanten zelf gevonden. 9 procent roept de hulp in van een interim/detacheringbureau. Slechts 6 procent vindt vaak werk via zijn social media-kanalen.

Over twee jaar denkt nog 12 procent het netwerk van vrienden en familie in te zetten. 40 procent vertrouwt op het zakelijke netwerk. 10 procent denkt meer social media-kanalen in te zullen zetten; een verdubbeling.

Naar aanleiding van het onderzoek is een whitepaper samengesteld. Dat is  gratis op te vragen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie