Overslaan en naar de inhoud gaan

Meerderheid voor bel-niet-aan-register

Een meerderheid van de bevolking wil een ‘Bel-niet-aan-register’ nu bedrijven steeds vaker hun producten aan de deur proberen te…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat bericht de Volkskrant. Door het succes van het lijkt colportage, verkoop van producten aan de deur, flink toe te nemen. Vooral energie- en verzekeringsbedrijven zouden zich er schuldig aan maken, tot ergernis van de meeste Nederlanders. Dat blijkt uit consumentenonderzoek onderr 1.900 Nederlanders van het onderzoeksbureau CentERdata van de Universiteit van Tilburg, dat komende week wordt bekendgemaakt.
‘De telefoon is uit, de deurbel is in’, zegt onderzoekster Jorna Leenheer in de Volkskrant. ‘Vroeger probeerden agressieve colporteurs encyclopedieën aan de deur te slijten, tegenwoordig elektriciteit en gas en verzekeringen.’ Zij dringt aan op overheidsmaatregelen. ‘Straks doen mensen niet meer open als er wordt aangebeld, ook niet voor de collectant van de Hartstichting of de buurvrouw die een kopje suiker wil.’
Sinds het Bel-me-niet-register proberen sommige bedrijven die voorheen potentiële klanten telefonisch benaderden, dat nu aan de deur te doen. Uit het onderzoek blijkt echter niet dat mensen die in het register staan, vaker met colporteurs te maken hebben dan mensen die zich niet geregistreerd hebben.
Het leeuwendeel (meer dan 90 procent) van de ondervraagden vindt colportage en telemarketing irritant. Ook als het om goede doelen gaat, vindt 85 procent deze benadering ‘storend’. Hoewel de meeste Nederlanders op de hoogte zijn van het recht om een aankoop binnen acht dagen ongedaan te maken, voelen ze zich toch ‘onvoldoende beschermd’ tegen agressieve colporteurs.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in