Dat bericht de Volkskrant. Door het succes van het ‘Bel-me-niet-register’ lijkt colportage, verkoop van producten aan de deur, flink toe te nemen. Vooral energie- en verzekeringsbedrijven zouden zich er schuldig aan maken, tot ergernis van de meeste Nederlanders. Dat blijkt uit consumentenonderzoek onderr 1.900 Nederlanders van het onderzoeksbureau CentERdata van de Universiteit van Tilburg, dat komende week wordt bekendgemaakt.
‘De telefoon is uit, de deurbel is in’, zegt onderzoekster Jorna Leenheer in de Volkskrant. ‘Vroeger probeerden agressieve colporteurs encyclopedieën aan de deur te slijten, tegenwoordig elektriciteit en gas en verzekeringen.’ Zij dringt aan op overheidsmaatregelen. ‘Straks doen mensen niet meer open als er wordt aangebeld, ook niet voor de collectant van de Hartstichting of de buurvrouw die een kopje suiker wil.’
Sinds het Bel-me-niet-register proberen sommige bedrijven die voorheen potentiële klanten telefonisch benaderden, dat nu aan de deur te doen. Uit het onderzoek blijkt echter niet dat mensen die in het register staan, vaker met colporteurs te maken hebben dan mensen die zich niet geregistreerd hebben.
Het leeuwendeel (meer dan 90 procent) van de ondervraagden vindt colportage en telemarketing irritant. Ook als het om goede doelen gaat, vindt 85 procent deze benadering ‘storend’. Hoewel de meeste Nederlanders op de hoogte zijn van het recht om een aankoop binnen acht dagen ongedaan te maken, voelen ze zich toch ‘onvoldoende beschermd’ tegen agressieve colporteurs.
Meerderheid voor bel-niet-aan-register
Een meerderheid van de bevolking wil een ‘Bel-niet-aan-register’ nu bedrijven steeds vaker hun producten aan de deur proberen te…
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu