Met enige moeite m'n bed uitgekropen na de zinderende party van gisterenavond in het Rhodes House in de City Bowl. #039;" title="zapiro.htm'">Zapiro staat op het podium en toont zijn werk. Zapiro ? geboren en getogen in Kaapstad ? is één van de meest gelauwerde politieke cartoonisten van deze tijd. Al dertig jaar tekent hij, onder andere voor de Guardian, de Sunday Times, de Cape Times, The Star, The Mercury and Pretoria News.
Zijn presentatie maakt duidelijk dat hij niet alleen geweldig goed kan tekenen, maar deze gave combineert met een ongekend journalistiek talent om onrecht, corruptie, geweld en andere schrijnende situaties met humor en scherpte weer te geven. En hij kan zijn tekeningen ook nog prettig aan elkaar praten! Ik ben weer helemaal wakker geschud.
Legibility nerd
Tobias Frere-Jones beklimt als tweede het podium. Typograaf en letterontwerper uit New York die samen met zijn partner Jonathan Hoefler daar een #039;" title="'">digitale lettergieterij runt.
Frere-Jones stelt zichzelf interessante vragen. "When we were taught to read, what exactly díd we learn?" en "Why do I love making things that do exactly the wrong thing?" Op basis van de patroon herkenningsfilosofieën van #039;" title="Oliver_Selfridge'">Oliver Selfridge ontwikkelde Frere-Jones een theorie over leesbaarheid die hij vertaalde in een paar zeer bijzondere lettertypen zoals de Sum/Some of the parts en de Retina. Deze laatste letter is speciaal ontworpen voor de kleine advertenties en beurskoersen pagina's in de Wall Street Journal en is nog goed leesbaar ? op krantenpapier notabene ? in een 3 punts lettergrootte. "A typeface with the ability to save a bit of nature" noemt hij het zelf omdat de letter zo compact gezet kan worden dat hij ten opzichte van zijn voorganger ? de Helvetica Condensed ? op jaarbasis enkele tonnen papier bespaart.
Georgianna Stout vertelt over het werk van haar studio 2x4, ook uit New York. Prachtig werk voor jaloersmakende klanten zoals Vitra, Prada, Rem Koolhaas en het Brooklyn Museum. Zeer inspirerend, ga het zelf even bekijken op #039;" title="'">hun website.
Guilt-free affluency
Alex Steffen is de samensteller en co-auteur van het boek #039;" title="'">World Changing, a users guide for the 21st century. Hij houdt een gloedvol betoog over de enorme uitdaging waar de mensheid de komende 50 jaar zichzelf voor geplaatst ziet. Hij heeft twee mantra's die al ons handelen de komende decennia zouden kunnen begeleiden: 'know your backstory' en 'share with your friends'. De tweede lijkt me duidelijk, maar de eerste mantra vraagt om wat nadere toelichting. Wat Steffen hiermee bedoelt is, dat je je goed moet vergewissen van wat er met de dingen waar je je mee omringt is gebeurd vóórdat je ze kocht en wat er met deze dingen gebeurt nadat je ze niet meer nodig hebt. "We have inherited a broken future and it is up to this generation to change things truly for the better." Hij houdt tot slot zijn 1500-koppig designerspubliek voor: "You are brilliant and the earth is hiring. Will you take the job?"
Open Source Architecture
Na de lunch vervolgt één van de andere auteurs van het bovengenoemde boek. Cameron Sinclair is architect en mede-oprichter van #039;" title="architectureforhumanity.org'">Architecture for Humanity, een liefdadigheidsorganisatie die architectonische en design oplossingen promoot for humanistische rampen. Hij werkt met zijn organisatie op dit moment in negen landen aan bouwprojecten voor scholen, tsunami relief en orkaan wederopbouw. Vorig jaar won hij de prestigieuze #039;" title="'">TED Award. 100.000 dollar om één hartewens in vervulling te kunnen laten gaan. Sinclair koos ervoor om zijn droom een forse stap dichterbij te brengen: Open Source Architecture. Daartoe investeerde hij het prijzengeld in een website die architecten, constructeurs, aannemers, techneuten, timmerlieden, loodgieters en alle anderen die willen en kunnen bijdragen met ideeën, geld en hun handen empowered om gezamenlijk bouwprojecten op te starten voor mensen in nood. De site zal binnen enkele weken online gaan en het Design Indaba publiek kreeg vandaag als eerste de nieuwe site te zien. Een indrukwekkend initiatief waar hopelijk heel veel over geschreven gaat worden zodat veel mensen gaan meebouwen aan dit type huizen!
Theory of mind
Multitalent en kunstenaar #039;" title="'">Brian Eno is de laatste spreker op vrijdag. Vroeger een langharige rocker, maar tegenwoordig een kortgeknipte en bebrilde man op middelbare leeftijd die opvallend veel wegheeft van Gerrit Zalm...
Eno vraagt zich af: wat is kunst? Waarom zijn we geïnteresseerd in het arrangeren van kleuren, vormen en geluiden zonder dat ze enig praktisch nut hebben? We moeten ons voortbewegen om van A naar B te komen, maar we hoeven niet te dansen. We moeten letters schrijven om anderen een boodschap over te brengen, maar we hoeven niet te tekenen. Hij concludeert dan ook: "art is everything that we don't have to do." Het is een extra laag die ons leven kleur geeft.
De mens heeft bovendien een eigenschap die ons onderscheidt van alle andere dieren. "We can constantly model and re-model things in our mind. When we look at things, we look at the history of our own memory of things. That is how we associate and that makes looking at art objects such a fulfilling pleasure." "Art is a way of constantly testing other realities. Looking at art is like surrendering to a different world." Tijdens Eno's verhaal tonen de schermen in de grote zaal zijn recente kunstwerk '77 million paintings'. Een digitaal kunstwerk dat constant verandert, maar zo langzaam dat je het nauwelijks kunt zien. 5 minuten later is de kleur- en vormwereld echter duidelijk veranderd. Een fascinerend kunstenaar en denker, deze Eno. Jammer dat hij zo bezig was met zijn timeslot van drie kwartier, want hij had van mij nog wel wat langer mogen doorgaan!
Improvisatiekunstenaar #039;www.reggiewatts.com'" title="'www.reggiewatts.com'">Reggie Watts uit Amerika sluit de driedaagse conferentie af met een hilarische, grotendeel ter plekke verzonnen performance waar hij laat zien en horen wat hij met zijn stembanden allemaal kan. Watts houdt ervan zijn publiek steeds weer op het verkeerde been te zetten, maar wel op een entertainende manier. Een moderne hofnar die in zijn 'songs' hip-hop beats combineert met 80's pop en opera, allemaal door live on stage met een eenvoudig samplekastje zijn eigen stemgeluid in lagen op te nemen en te loopen. Indrukwekkend en erg grappig.
Dit congres is een blijvertje, dat is duidelijk. Ik kom volgend jaar zeker terug!

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu