Farmaceutische bedrijven beïnvloeden artsen en patiënten met voorlichtingsfolders, neponderzoekjes, te innige contacten met patiëntenverenigingen en cadeaus aan artsen, schrijft Trouw. Voor zijn onderzoek vroeg de bond vier artsen -twee huisartsen en twee specialisten- om gedurende zes maanden al het schriftelijke reclamemateriaal, afkomstig van de industrie, te verzamelen. Dit leverde een oogst van 60 kilo, veelal luxe uitgevoerde, folders en brochures op. De bond deed het onderzoek uit zorg over de betrokken patiënten, die nadeel kunnen ondervinden van de marketingpraktijken en daar 'onvoldoende van op de hoogte' zijn. Nefarma, de koepel van farmaceutische bedrijven, denkt daar anders over. In een reactie in het rapport zegt Nefarma: ‘De industrie is commercieel; als de een wat doet, doet de ander dat ook. Als consument heb je er baat bij; door competitie krijg je innovatie in de westerse samenleving.'
‘Beter toezicht op geneesmiddelenreclame’
Het toezicht op de wet die geneesmiddelreclame in Nederland reguleert, moet verscherpt worden. Farmaceutische bedrijven proberen op te…
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu