Een stijgende levensverwachting, dalende geboortecijfers, mondialisering, nieuwe media, technologie, klimaat, milieu: het leidt allemaal tot de nodige demografische verschuivingen. Daarmee veranderen voor marketeers ook doelgroepen. Om er grip op te krijgen, kun je ze het beste vanuit meerdere dimensies beschouwen.
Uit sociodemografische kenmerken kan worden opgemaakt welke producten relevant zijn voor een doelgroep. Door goed inzicht te verwerven in de basiswaarden en behoeften van verschillende consumentengroepen binnen een doelgroep, kan het markt- en differentiatiepotentieel van producten worden bepaald.
Inzicht in economisch relevante criteria van doelgroepen - zoals inkomen, bestedingsbereidheid en kenmerken van consumptiegedrag- maakt het mogelijk om waarde toe te kennen aan dit markt- en differentiatiepotentieel. Wie deze aandachtsgebieden combineert bij het definiëren van doelgroepen behaalt concurrentievoordeel: je weet wat de doelgroepen willen, hoe je ze kunt aanspreken en of ze economisch interessant zijn.
Bron: Absatzwirtschaft

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu