Overslaan en naar de inhoud gaan

'Een sterk merk bouw je niet op data'

Marc Oosterhout en Bastiaan Weers brengen in de serie Brand Culture de laatste inzichten in positioneren. Deel #9: Let's create.
Nike Co-founder Bill Bowerman
Nike Co-founder Bill Bowerman
Nike Co-founder Bill Bowerman
Nike Co-founder Bill Bowerman

De eerste vraag die altijd gesteld wordt als ik de gedachten voor een merkstrategie presenteer is of de markt dit ook vindt. Wat vinden de consumenten hier eigenlijk van? Is het getoetst bij consumenten? Of moderner gezegd: ‘klopt dit verhaal wel met data?’ ‘Geen idee’ is dan mijn antwoord. En het interesseert me ook niet wat mensen ervan vinden. Data zijn nu eenmaal altijd regressief. Ze geven een beeld van het verleden en zelden een beeld van de toekomst. Data laten zien wat mensen gisteren deden, maar niet wat ze vandaag zullen doen, laat staan wat ze morgen zullen doen. Je vraagt je ook niet af hoe de treinreis gisteren verliep, je wilt weten wat de treinreis je vandaag of morgen brengt. Data zijn vaak hele slechte voorspellers van toekomst en toekomstig consumentengedrag.

Premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in