Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuw product. Gelukt? Dyson 02 Probiotic

In ‘Nieuw product. Gelukt?’ worden nieuwe producten beoordeeld. Reinigt dit probiotische reinigingsmiddel voor harde vloeren naar behoren?
Nieuw product. gelukt? Dyson
Nieuw product. gelukt? Dyson

Conservatieve traditionele rolpatronen mogen dan weer steeds meer in de mode zijn, not for me, ik dans als een Freddy Mercury met mijn stofzuiger prominent door de kamer, voor het raam het liefst, I want to break free! Komt natuurlijk door de lentekriebels, die schreeuwen om een lekkere grote schoonmaak. En het komt ook omdat dat apparaat van mij nogal cool is – ik zuig met de draadloze Dyson V-serie.

Overigens ben ik niet de enige die zich zo ontzettend genderneutraal gedraagt, onderzoek van Dyson laat zien dat 37 procent van de mannen het twee tot drie keer per week doet, vrouwen net iets vaker. Maar als het aan oprichter James Dyson ligt stofzuigen we straks helemaal niet meer, maar gaan we met z’n allen elektrisch dweilen. Dat maakt je vloer veel schoner, zeker met zijn nieuwste uitvinding: schoonmaakmiddel 02 Probiotic. Waarvoor hij dit keer niet afstudeerde op technologie, maar op biologie. En dat is jammer.

Cycloontechnologie

In 1978 was James in ieder geval nog helemaal in de ban van de stofzuiger. Gefrustreerd raakte ie, door de afnemende zuigkracht. Dit voel ik met hem mee: zo’n halfbakken zuiger die bij het verplaatsen van de stang doodleuk een deel van de inhoud weer achteloos op je vloer spuugt, stom! De oorzaak bleek een steeds voller zittende stofzuigerzak. Vijf jaar en 5127 prototypes later zag de eerste zakvrije stofzuiger het licht. En patenteerde hij zijn unieke cycloontechnologie, die lucht en stofdeeltjes scheidt op basis van centrifugaalkrachten, razendsnel.

De kracht van Dyson

Inmiddels is het portfolio behoorlijk uitgebreid. Zelf word ik regelmatig omvergeblazen door de handdrogers van Dyson en vaak valt mijn oog op de haarstylingproducten en luchtreinigers - mooie dingen! Wat design al niet kan doen. Dat in combinatie met de krachtige luchttechniek is, voilá, de kracht van Dyson. En ondanks de grote power zijn de apparaten vaak nog stiller ook. Ben je begeesterd door innovatie, zoals James Dyson is, dan kan je in dit domein je lol op; zo kan de afzuiging in mijn keuken nog stukken beter, is mijn gang zwart als ik mijn hond droog blaas en maakt mijn bladblazer te veel herrie volgens de buren. Maar op de site zie ik de categorieën ‘Verlichting’ en ‘Koptelefoons’. Hm?

Grote problemen

Dyson gelooft dat ingenieurs de grote probleemoplossers van de wereld zijn. En dat er daar te weinig van zijn. Met de Dyson Foundation stimuleert ze daarom jongeren te kiezen voor de wetenschap, technologie en techniek. Mooi! En ook mooi: grote problemen zijn er genoeg. Dus Dyson, vergeet die huis-, tuin- en keukensuggesties van mij maar snel, er is groter werk aan de winkel!

Zo zie ik een elektrisch vliegtuig van Dyson wel zitten. De ingenieurs hebben als geen ander verstand van elektromotoren en van de nieuwste, lichte, materialen. Het Amerikaanse bedrijf Jetoptera experimenteert al met een systeem waarvan het werkingsprincipe overeenkomt met dat van de bladloze ventilatoren van Dyson. Volgens dat bedrijf vlieg je zo efficiënter, lichter en stiller. Kan een mooi ding worden, de Dyson ePlane. Of vang met de kennis van luchtstromen en filtratie CO2 op in grote steden. Een mini windturbine van Dyson zou ik ook zo op mijn dak zetten. Wat zou het toch mooi zijn als bedrijven hun kennis en kracht meer in zouden zetten voor de grote maatschappelijke uitdagingen (Dyson heeft wereldwijd 6000 ingenieurs in dienst). Dyson gaf tijdens corona al een prachtig voorbeeld, toen ze in slechts tien dagen het CoVent- beademingsapparaat ontwierp, omdat een tekort dreigde. Wat goed James, think big!

Razorblade

Maar met zijn nieuwe Probiotic reinigingsmiddel dacht James juist klein. Want deze bestaat uit miljarden micro-organismen, die luchtjes en vuil opeten. En die dat ook na het dweilen blijven doen. Bovendien bevatten de goedaardige organismen geen agressieve chemicaliën. Ingenieus allemaal, maar wel jammer dat de WashG1 vloerreiniger van Dyson, voor €699,-, de vloer kennelijk met gewoon water onvoldoende schoonmaakt. Dat dit middel überhaupt moet worden toegevoegd in het reservoir.

Ze heeft zo wel een nieuw businessmodel gecreëerd. Het zogenaamde ‘Razorblade model’ kennen we van Nespresso, Canon en Gilette. Je maakt het apparaat relatief goedkoop en loopt vervolgens binnen op de cupjes, toners en mesjes. In het geval van Dyson dus op de flesjes 02 Probiotic, van €24,95 per stuk. Compenseert wellicht de gemiste inkomsten op stofzuigerzakken.

Dweilen

Nou, dweilen dan maar. Zelf vind ik het User Experience Design van de Dyson altijd wat tegenvallen. Mijn V-serie ligt nog best zwaar in de hand en ik heb zelfs wel eens gevreesd voor een ‘Dyson-arm’. Het gevoel is bij de elektrische dweil niet veel beter. Maar, mijn parket, zo glimmend als een dansvloer.


Hubert van Wensen, Business creatief, The USP Company

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in