Overslaan en naar de inhoud gaan

Ook gerenommeerde merken als Tommy Hilfiger en G-Star krijgen boete voor schimmige nepkortingen

ACM bestraft webwinkels voor misleidende aanbiedingen met ‘van-voor-prijzen’.
Leen Bakker kreeg 130 duizend euro boete, het erkende de overtreding niet
Leen Bakker kreeg 130 duizend euro boete van de ACM, het erkende de overtreding niet
Leen Bakker kreeg 130 duizend euro boete, het erkende de overtreding niet
Leen Bakker kreeg 130 duizend euro boete van de ACM, het erkende de overtreding niet

De Autoriteit Consument & Markt heeft werk gemaakt van retailbedrijven die consumenten misleiden met prijsaanbiedingen. Ze spiegelen kortingen voor die er in werkelijkheid helemaal niet zijn of veel lager dan geschetst.

related partner content for mobile comes here

Het gaat daarbij ook om gerenommeerde merken als Tommy Hilfiger en G-Star, die respectievelijk 105.500 euro en 110.000 euro aan hun broek kregen. Datzelfde bedrag moet ook Jysk overmaken. Deze drie kregen overigens een boete-met-korting omdat zij de overtreding erkend hebben en beterschap beloofden.

Day Trayders, het bedrijf achter Koopjedeal.nl, kreeg een boete opgelegd van 163.000 euro en Leen Bakker 130.000 euro. Deze bedrijven hebben de overtredingen niet erkend en kunnen de boete nog juridisch aanvechten.

Veelplegers

Door het tonen van een onjuiste ‘van-prijs’ denkt de consument dat hij een hogere korting krijgt dan daadwerkelijk het geval is. Het uitgangspunt is dat korting alleen mag worden gegeven op de laagste prijs waarvoor het product werd aangeboden in de 30 dagen voorafgaand aan die korting.

Sinds anderhalf jaar houdt de ACM toezicht op de aangescherpte regels voor van-voor prijzen. Het controleerde de afgelopen periode online verkopers in de sectoren kleding, consumentenelektronica en beddenspeciaalzaken. Aan de bedrijven met de meeste overtredingen heeft de ACM nu boetes opgelegd.

Korting bleek prijsverhoging

De ACM zag dat bedrijven verschillende keren producten aanboden met nepkortingen. In sommige gevallen was er helemaal geen korting, maar zelfs sprake van een prijsverhoging.

Een bedrijf presenteerde een product ‘van’ 699 euro ‘voor’ 629 euro, terwijl het product in de dertig dagen voorafgaand aan deze korting tijdens een eerdere actie 539 euro kostte.

Een ander bedrijf presenteerde een nepkorting door de ‘van-prijs’ van een product kunstmatig te verhogen. Het product werd aangeboden ‘van’ 149,99 ‘voor’ 99,99 euro. Een dag later werd hetzelfde product aangeboden ‘van’ 199,99 ‘voor’ 99,99 euro. De onjuiste ‘van-prijs’ van 199,99 euro werd op geen enkel moment als verkoopprijs gehanteerd tijdens de onderzochte periode.

De ACM voert de komende tijd waarschuwingsgesprekken met alle onderzochte bedrijven die zich niet aan de regels voor van-voor prijzen hebben gehouden. In de toekomst blijft de ACM onderzoek doen naar duidelijke prijzen en eerlijke kortingen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in