Communicatie werkt niet meer als wervingsmiddel, aldus Willems, daarbij verwijzend naar de vele wervingscampagnes. ‘De meeste zijn weinig succesvol geweest. De huidige generatie dertigers is opgegroeid met reclame en prikt gemakkelijk door de gecreëerde imago’s heen. Men laat zich geen knollen voor citroenen verkopen.’ Werkgevers beschouwen personeel als een productiemiddel, terwijl werknemers op zoek zijn naar een bepaald niveau van zingeving, analyseert Willems, in het dagelijks leven directeur van werving en selectiebureau Career Openers. Daarom moet niet het eigen belang van het bedrijf centraal staan, maar de behoefte van het talent in de markt. Bedrijven moeten marktwerking toelaten in hun personeelswerving. En dat heeft nogal wat gevolgen: ‘Het personeelsmanagement moet worden gekanteld. Centraal staat dan de ‘klant’ met zijn wensen behoeften en mogelijkheden.’ Als bedrijven daar vervolgens op inspelen worden zowel werkgevers als werknemers daar beter van: ‘Want waar gaat het nu om: om het slijten van vacatures of het binnenhalen van toptalent?’
Te weinig marktdenken op arbeidsmarkt
De periode van grote krapte op de arbeidsmarkt mag dan wel voorbij zijn, in veel segmenten van die markt zal frictie blijven bestaan.…
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu